Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalningar från Payson

Hej!
Skulle någon kunna förklara en gång för alla hur jag bokför Payson inbetalningar? När kunden betalar i min webbshop så kommer pengarna till mitt Paysonkonto. Jag för sedan över en klump summa till 1930 och skapar sedan fakturor till kunderna (fast de är betalda). Detta kan ske 2 veckor efter jag fått in pengarna på mitt payson konto.. Det känns som jag gör fel efter det jag försökt att läsa via forumet..

7 SVAR 7
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Har du lagt upp Payson som kortbetalningssätt så att det fungerar som i filmen Betalning via Payson i Visma Webshop/Webshop+ vid koppling mot Visma eEkonomi
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Så jag ska alltså bokföra vid en betalning:

3051 K XX kr
2611 K XX kr
1928 D XX kr

Då läggs det som en skuld (?) till mitt payson konto? Jag måste alltså skapa konto 1928 själv? 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har alltså inte Visma webshop..
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Ber om ursäkt för att jag skickade en film gällande både Visma eEkonomi och Visma Webshop till dig. Kikade på ditt kundnummer vilka produkter som du använder men ser nu i efterhand att du bara provade Visma Webshop. 

I programmet kan du lägga upp ett konto för Payson under Inställningar - Kassa- och bankkonton. När du har klickat på Nytt bankkonto kan du välja Sparkonto. 

När du inte har synkronisering mellan din webshop och Visma eEkonomi behöver du lägga in fakturorna manuellt. I hjälpdokumentet Registrera inbetalning av kundfaktura med kortbetalning får du information om hur du skapar en kundfaktura och hur du sedan registrerar den som betald. 

Jag antar att du matchar insättningen på Paysonkontot mot fakturan. När du sedan gör överföringen mellan Paysonkontot och Företagskontot matchar du det som en Överföring mellan egna bankkonton.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Är det här det bästa sättet att registrera inbetalningar via Payson Faktura fortfarande? Jag använder Payson Checkout 2.0, där är det både faktura (30dagar), direktbetalning via bank och avbetalning samt paypal man kan betala via. Gör man på samma sätt med alla?
Fd medlem
Inte tillämpbar

3 månader sedan jag frågade detta.... Får man något svar?

Hej! Är det här det bästa sättet att registrera inbetalningar via Payson Faktura fortfarande? Jag använder Payson Checkout 2.0, där är det både faktura (30dagar), direktbetalning via bank och avbetalning samt paypal man kan betala via. Gör man på samma sätt med alla?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Ursäkta att vi har missat din fråga!

Om du behöver skapa fakturor i programmet för att ha ett underlag till kunderna/bokföringen så är det fortfarande detta tillvägagångssätt som gäller.

Om du har underlagen på annan plats så behöver du inte skapa fakturor i programmet.

En direktbetalning bokför du då via Kassa- och bankhändelser och matchar beloppet mot Övrig insättning  där du väljer Egen kontering och anger försäljningskonto och momskonto.
Om det skapas en faktura i ett annat system och du ska redovisa moms/kundfordringen innan du får betalt så registrerar du detta antingen via en kundfaktura eller som en manuell verifikation mot försäljningskonto, momskonto och konto 1518. När betalningen sen sker så matchar du din inbetalning mot Övrig insättning - Egen kontering och väljer konto 1518.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~