Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra införselmoms vid köp DDP från USA?

Hej! Vi köper in enstaka varor från USA som säljs/skickas DDP (Delivered Duty Paid). Det betyder att leverantören tar kostnaden för frakt, tull och andra avgifter. Det som inte tas hand om är införselmomsen. Från leverantören får jag en faktura i USD med enbart varorna, övrigt är inbakat i priset. Deras speditör tex Fedex eller DHL gör sedan allt och rapporterar in tullvärdet till Tullverket som sedan skickar information om detta till Skatteverket. Det vi behöver göra är att få med detta på vår momsdeklaration men jag förstår inte hur.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bokför det på ett inköpskonto som du kopplar till ruta 50 på momsrapporten. Bokför moms in - och utgående men utgående momsen ska kopplas till ett momskonto som kopplas till ruta 60, 61 eller 62 beroende på vilken momsprocent det är på det du köpt in.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska jag göra det som en manuell verifikation eller kan jag göra det direkt när jag registrerar fakturan? Tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

Enklast när du bokför fakturan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack. En fråga gällande tullvärdet. Jag har ett värde på fakturan dvs varans pris från leverantör. Men införselmomsen baseras priset plus övriga avgifter som frakt, tull osv. Och det värdet får jag endast via Tullverket när allt är införtullat osv. Då kanske det ändå är ett verifikat som jag får skapa efteråt? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då blir det en enskilt verifikat,