Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra ingående moms från skattekontot - eEkonomi

Hej!

När ingående moms påförs skattekontot, alltså när skattekontots saldo blir positivt korrigerat; hur bokför man detta?

9 SVAR 9
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra ingående moms från skattekontot - eEkonomi

Hej!

Tänk alltid insättningen först. Alltså "insättning" på skattekontot = debitera konto nr 1630.

Sedan måste du kreditera ett annat konto - det konto där momsfordringen tidigare är bokförd. Vilket är det? 1650? 2650? Kolla balansräkningen, denna fordran ska ju nu nollas ut.

Hoppas detta hjälper

Mvh
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för bra svar!

Hur gör jag med positivt korrigerad utgående moms på skattekontot? Den är ju normalt negativ på skattekontot, eftersom den dras, men ibland korrigeras ju den genom ett senare beslut och då påförs på skattekontot ett positivt belopp; hur bokför jag detta? Detta påverkar ju tillgång (skattekonto 1630) positivt.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen,

Ja det blir på samma sätt. Insättningen debiteras skattekontot. Kreditera det konto där fordringen är bokförd tidigare. 2650 eller 2611? Kanske måste du ta ut en kontoanalys för att hitta posten.

Jag föreslår att man stämmer av konto 1630 regelbundet så att beloppet i bokföringen är samma som skattemyndigheten har. 

Lycka till!
Highlighted
NY MEDLEM

Okej, men jag menar här att den utgående momsen, har minskat och tillgångar "kommer tillbaka" till skattekontot genom senare beslut: Vilket konto är det då jag ska använda förutom att debetera skattekonto 1630? 
Highlighted
NY MEDLEM

En fråga till: hur tar jag ut mina fordringar på ingående moms mot mina skulder avseende utgående moms i balansräkningen? Hur nollar jag detta; eller skall jag ens göra det?
Highlighted
NY MEDLEM

Jag menar att när du upptäckte att din tidigare momsredovisning var fel - gjorde du väl ombokningar?  Sedan skickade in begäran om rättelse? Kreditera isåfall  det konto där fordringen är bokförd. Är det så att du inte gjorde ombokningen då - måste du göra det nu. Är försäljningskontot korrigerat, är kreditfaktura till kund utfärdat? Är kontot för utg moms korrigerat?  Det finns flera möjliga bokningar när man inte vet helt hur det är gjort. 🙂
Highlighted
NY MEDLEM

Nu förstår jag din fråga ovan. De flesta bokföringsprogram har en funktion där man gör sin momsdeklaration. Kontroll sker av bokförd utgående moms mot bokförd försäljning. Ett förslag på bokföringsorder utfärdas om man är nöjd och sen bokar man om manuellt eller automatiskt. Ofta enl följande, exakt konto beroende på för slags moms man har: Tex sålt för 100.000 ger utg moms 25.000; avdragsgill ingående moms 5.000 ger att betala till skattemynd 20.000 kr.

D 2611 utg moms fsg 25%  25.000 (eftersom här ska finnas en skuld på 25.000)
K 2641   ing moms  5.000 (eftersom här finns en fordran på 5.000)
K 2650  moms redovisningskonto 20.000 

Om du är ett aktiebolag bokar man sen upp skulden på skattekontot (visma har video-kurs om detta) och saldot på 2650 blir noll. K1630  D2650

Om du är enskild firma behöver du inte det eftersom skattekontot är ditt privata.

När du betalar K1930 D1630 (och har du inte bokat upp skulden på 1630 får du minska 2650 istället).

Lycka till!
Highlighted
NY MEDLEM

Okej, men jag har redan bokfört alla dragningar från momskontot genom att ta 1630K och 2611D, bör jag korrigera bort dessa för att sedan göra enligt det förfarandet ovan? För om jag nu, efter att redan bokfört dragningar från skattekontot som i sin tur grundar sig på momsdeklarationer, så blir ju vissa transaktioner bokförda dubbelt om man ser till balansräkningen, eller hur? Vad är bästa sättet?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Johannes!

Själva hanteringen av moms svarar Katrina på ovan. Detta har även uppdaterats i forumtråden: Bokföra moms Handelsbolag.

Om du bokfört 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) mot 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%, bör du möjligen korrigera dessa. 

Har du endast haft intäkter, dvs utgående moms - kan detta bokföras 2650 - Redovisningskonto för moms mot 2611

Därefter kan du omföra 2650 mot 1630 innan du slutligen bokför 1630 mot 1930 - Företagskonto (vilket du nämner att du redan gjort).

Det bästa vore om du kunde korrigera de felaktiga verifikationerna och ersätta de med korrekta uppgifter. 

Återkom gärna om något känns oklart!

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna