Hej!
1. Angående OCR-numret så gör programmet en kontroll på om det är ett korrekt sådant eller inte, d v s om det är korrekt uppställt med siffrorna o s v. Det är alltså det OCR-numret som leverantören har angett på sin faktura till dig. Har de inget OCR-nummer på sina fakturor så bockar du ur leverantören som ocr-leverantör, under
Inköp - Leverantörer - Redigera aktuell leverantör. Då kommer fältet att försvinna på fakturan och det behövs inte fyllas i.
2. Angående 2440 och 2641 så är det konton som alltid genereras för fakturans totalbelopp och ingående moms. De hämtas från beloppen du fyller i högst upp, och inget mer ska alltså göras med dem. Däremot behöver du komplettera med ett konto på den tomma raden, som tar upp vad inköpet avser. I ditt fall låter det som inköp av förbrukningsinventarier vilket du kan se hur du ska bokföra i
denna tråden.
/Karl