Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av förbrukningsinventarier på leverantörsfaktura - eEkonomi

Hej. Jag har gjort mitt första inköp i mitt företag. Utrustning som jag behöver i mitt jobb som arborist. klätterprylar. Jag vill nu skapa en leverantörsfaktura men har stött på problem. Allt går smidigt o enkelt tills jag ska fylla i OCR som inte funkar, står att det är felaktigt. Sen kan jag inte välja själv vilka konton det ska bokföras på. programmet väljer själv 2440 leverantörsskulder och 2641 debiterad ingående moms och lämnar en ruta för konto blank för mig att fylla i. Vilket skulle vara ett passande konto för detta?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

1. Angående OCR-numret så gör programmet en kontroll på om det är ett korrekt sådant eller inte, d v s om det är korrekt uppställt med siffrorna o s v. Det är alltså det OCR-numret som leverantören har angett på sin faktura till dig. Har de inget OCR-nummer på sina fakturor så bockar du ur leverantören som ocr-leverantör, under Inköp - Leverantörer - Redigera aktuell leverantör. Då kommer fältet att försvinna på fakturan och det behövs inte fyllas i.

2. Angående 2440 och 2641 så är det konton som alltid genereras för fakturans totalbelopp och ingående moms. De hämtas från beloppen du fyller i högst upp, och inget mer ska alltså göras med dem. Däremot behöver du komplettera med ett konto på den tomma raden, som tar upp vad inköpet avser. I ditt fall låter det som inköp av förbrukningsinventarier vilket du kan se hur du ska bokföra i denna tråden.

/Karl