Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av husvagn

Vi har köpt in en husvagn begagnad av en privatperson, så ingen moms. Så jag undra vilket konto jag ska sätta upp husvagnen på, samt nedskrivning ska jag göra på den. Köpt den med privata pengar konto 2893

Tacksam för svar

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vid belopp över 20 tsek:
konto 124X debet
2893 kredit som sagt.

avskrivning
7834 debet
1249 kredit

Det funkar

vid lägre belopp  än 20 000 fritt med 5410 Korttidsinventarie

Det funkar också

Mikael Pettersson

Hej
Är lite tveksam att du skall ta in den i förtaget. Skatteverket brukar förmånsbeskatta husvagnar rätt hårt. Bättre att äga privat och ta ut natttraktamenten. De är ju skattefria.

Om du väljer att ta in den så bokför som Mikael skriver. Avskrivingsprocenten kan vara 10-20% per år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Men hur bli det då om vi hur ut husvagnen till botterbolaget? Om man skulle ha den som privat?

Lite knepigt med marknadsvärde. Men det kan fungera.
Bara du har behov av den i företaget .
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den används inte alls privat, bara i hans jobb, han jobba i Norge nu. Så tänkte fakturera uthyrningen till dotterbolaget, skulle det fungera? Vad sätter ja då på för konto för uthyrning?

Ska du skapa en faktura kan du göra det under Försäljning - Kundfakturor. Börja med att skapa en artikel under Försäljning - Artiklar. Tänker att du kan sätta det som en tjänst så bokförs det som försäljning av tjänst. 3911 är annars ett konto som kan användas för hyresintäkter.

Men som Tomas nämner nedan så kan det vara ganska knepigt med just husvagnar och liknande, hur det ska hanteras. Kanske ska du slå Skatteverket en signal och fråga hur du ska hantera det. Återkom gärna i tråden om du får matnyttig information 🙂

Ha det fint!

Moa

Om man vill vara säker på Skatteverkets inställning så måste man begära ett förhandsutlåtande. Hos Skatteverket så står man inte för det man sagt, utan ett sådant besked. Problemet är att det tar tid och kostar runt 5000kr.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eller 30 % på restvärdet i avskrivning är också ett alternativ

Mikael

Om du kan övertyga Skatteverket om att den inte används privat så ta in den i firman. Men du skall veta om att du har bevisbördan för att den ej används privat och om Skatteverket anser att det varit möjligt att använda den privat så är det en förmån. Skulle ej vilja driva den processen mot Skatteverket Finns rättsfall där man förmånsbeskattas för husvagnar och sommarstugor. Så varför chansa.