Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Zmurfen
UTFORSKARE

Bokföra inköp från utlandet med felaktigt debiterad moms - eEkonomi

Moms eu land där de lagt på 19% skatt(vat) i beloppet på fakturan.
Hur enklast gör jag för att bokför detta.
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du måste lägga den som en varukostnad och sen begära momsen tillbaka från det landet. En lite krånglig procedur. Har ni mycket handel inom EU råder jag dig att ni skaffar ett VAT-nummer som ni sen uppger för leverantören så debiterar de ingen moms
Zmurfen
UTFORSKARE

Tack för svar!
Har ett vat nummer men fick inte med det vid ordern.
Så nu att när jag skall momsa för februari, så såg jag  att de lagt till 19% . För att slippa krångla för mycket. Varorna  är inte så mycket pengar. som om jag gör "omvänd" betalning precis som om jag  skulle gjort om jag angett mitt vat nummer.

För att slippa krångla, med kontakta och  be att återfå moms ect.
Jag förlorar lite på det denna gången, men slipper böket.

Ok att göra så?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Egentligen inte eftersom du betalat moms. Det är ju inget momsfritt inköp från EU-land då ska du heller inte redovisa moms in och ut. Kolla enklast med Skatteverket hur du gör men ibland får jag ju moms på t.ex. kontantköp i utlandet och det bokför jag precis som ett svenskt inköp.

Enklast att be leverantören rätta när du skickar över ditt svenska momsregistreringsbevis och begär rättelse där.
Då får du kredit på momsbeloppet av leverantören och kan kreditera ditt kostnadskonto mewd samma belopp.
Den här rapporteringen ska du väl i alla fall göra om du ska fortsätta köpa från samma leverantör

Mikael Pettersson
Zmurfen
UTFORSKARE

tackar för svar!
Zmurfen
UTFORSKARE

Saxat från skatteverket: "Omvänd skattskyldighet gäller även om säljaren felaktigt har debiterat moms. Om du inte vänder dig till säljaren för att få en ny faktura måste du beräkna momsen på fakturabeloppet inklusive moms."

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/omvandskattskyldighet....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, då lärde jag mig nåt nytt också