Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp i USD

Vi har köpt ett tema till wordpress (för vår hemsida) och kvittot ser ut såhär: 

$68,00 USD 

Och på vårt bankutdrag: 

610,95 Kr 

Hur löser jag detta i bokföringen?

10 SVAR 10
Lotta_38
MEDLEM

Jag försöker få klarhet i exakt samma fråga.. 🙂 
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

I och med att du har ett kvitto på inköpet och inte en leverantörsfaktura kan du matcha utbetalningen mot Inköp mot kvitto
Lägg in datumet som du har på kontoutdraget, eventuell referens och beloppet 610,95 kr med ett minustecken framför så att det blir pengar ut. Klicka på Matcha och välj Inköp mot kvitto

I tråden Bokföra köp från USA får du hjälp med hur du ska bokföra själva inköpet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket! 😄
Lotta_38
MEDLEM

Lisa, är det är en leverantörsfaktura? Tjänsten dras månadsvis från vårt bankkonto. Hur skulle du råda att bokföra denna utgift? Jag har AB och kontantmetod. Bild 1 kontoutrag banken och bild 2 "faktura". Förklara gärna väldigt tydligt 🙂 

Hej Lotta

Eftersom det är ett belopp som dras månadsvis, dvs en autogirobetalning, kan även du använda dig av Inköp mot kvitto

Vill du ändå lägga in leverantörsfakturan måste du först och främst markera leverantören för Autogiro i leverantörsregistret. Skapa leverantörsfakturan och gå in under Kassa- och bankhändelse när du ska matcha utbetalningen. Klicka på bankhändelsen och välj Ändra bankhändelse. Bocka i rutan Utlandsbetalning, fyll i eventuell bankavgift, välj upp USD och fylla i det utländska beloppet. Klicka på Spara och matcha utbetalningen med leverantörsfakturan. 

Hej igen Lisa, 

Så förklaringen som jag fick av Mita i den länkade tråden gäller inte när det är en stående månadsinbetalning? Eller spelar det ingen roll vilket av sätten man använder? 

Det blir så yrigt 🙂 

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-google-faktura-och-bankontot

Eftersom du har kontantmetoden så blir det ingen valutakursdifferens, det spelar därför ingen roll om du lägger upp det som en leverantörsfaktura eller om du registrerar betalningen som Inköp mot kvitto.

Jaha, då var allt bök och stök i förra  som jag försökte förstå i den förra tråden hlt i onödan alltså..... ?? 🙂

Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på det. Det finns två olika sätt att registrera det på. Du väljer det du tycker är enklast, antingen genom att skapa en leverantörsfaktura eller Inköp mot kvitto.

Kanon, då vet jag. Då har jag lärt mig båda alternativen nu  🙂