Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp som har med övrig verksamhet att göra

Hej,
Jag driver ett internetföretag som huvudverksamhet som i princip bara har lönekostnader och några övriga kostnader inom IT/data.

Utöver detta, i samma AB, så hyr jag ut lokaler till företag med frivillig 25% moms. Bokför intäkterna under konto 3919 som då ska hamna under "Övriga rörelseintäkter". Genom att jag hyr ut lokaler så behöver jag köpa in snöblad till maskin, verktyg, soptunnor och sand och dylikt för att fullgöra mitt ansvar som hyresvärd. Jag undrar om jag får dra av dessa kostnader mot momsen på hyresintäkterna? (Jag antar att det inte är tillåtet att dra av mot momsen på huvudverksamhet).

Bokförs det som vanligt eller måste dessa kostnader som har med övriga rörelseintäkter bokföras på särskilt sätt?

Jag äger lokalerna som privatperson, men jag låter mitt bolag hyra ut dem och sköta rörelsen.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du driver båda verksamheterna i samma AB, tar du upp kostnaderna du nämner på ett 40xx-konto i bolaget och bokför ingående moms på 2641 som vanligt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "dra av mot momsen på huvudverksamheten". All moms i bolaget är moms i bolaget och det spelar ingen roll vad den härrör från för del av verksamheten.

(Det låter dock för mig lite "udda" att du lyckats få frivillig moms för uthyrning av lokaler som du äger privat, men det har du säkert koll på. Det var några år sedan jag jobbade med fastigheter.)

//Tina