Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kapitalplacering - eEkonomi

Hej,

Jag har ett AB och har tänkt att jag ska placera en del av de pengar jag i dag har på mitt företagskonto i andra tillgångar och undrar hur jag ska bokföra detta.

Som exempel tar jag placering av 100 000 kronor vardera till en räntefond, kapitalförsäkring och onoterade aktier. Med "onoterade aktier" menar jag aktier noterade på Alternativa listan. Vad jag förstått så räknas de som onoterade av Skatteverket eftersom handel bara sker en gång per månad.

Tänker jag rätt om jag bokför så här:

Skapa ett konto i bokföringen (1942) som motsvarar depåkontot där man kan ha både aktier och pengar.

1942 Depåkonto; Debet 300 000 (Överföring till depåkonto)
1930 Företagskonto; Kredit 300 000

1810 Andelar i börsnoterade företag; Debet 100 000 (Köp av räntefond. Räntefond är visserligen ingen aktie men jag hittade inget bättre)
1942 Depåkonto; Kredit 100 000

1385 Värde av kapitalförsäkring; Debet 100 000 (Överföring till kaptalförsäkringen)
1942 Depåkonto; Kredit 100 000

Jag är mest osäker på hur man bokför köp av onoterade aktier. De exempel jag sett har mest varit för dotterbolag (mer än 50% innehav) eller intressebolag där man äger em väsentlig andel. Jag har läst att onoterade aktier också kallas näringsbetingade andelar men jag har inte sett något exempel på lämpligt konto. Är det kanske rätt att använda 1350 "Andelar och värdepapper i andra företag"?
4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Några tankar kring ditt förslag:

Räntefonder

Det finns inget som hindrar att du inom gruppen 18XX Kortfristiga placeringar sätter upp ett separat konto för innehav av räntefonder t ex 1825 Räntefonder. Huvudsaken är nog att det hamnar inom 18XX.

Onoterade aktier

Kontogrupp 13XX bör användas för finansiella anläggningstillgångar och investeringar på längre sikt. Om planeringshorisonten ligger mer åt samma håll som räntefonderna bör du även här hålla dig till 18XX t ex 1899 Andelar i övriga företag eller varför inte ett nytt konto 1881 Aktier i Bolagsnamn.

Kapitalförsäkrig

Perfekt med 1385

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar Rolf!

Hur ska man se på "längre sikt" för 13XX? Räntefonden har jag tänkt på kort sikt men de onoterade aktierna räknar jag med att behålla i flera år om inget konstigt händer. I så fall kanske 1350 är vettigt?

Mvh,
Mikael
Roffakab
CHAMPION

Hej

Kan inte påstå att jag är någon expert inom området men så länge du kallar det kapitalplacering med regelbundna (månadsvis) möjligheter till köp/sälj-beslut tycker jag att det lutar åt 18XX.

För att lägga det på ett 13XX skulle jag nog vilja att investeringen innehöll ett värde för den egna verksamheten (samarbete, synergi) eller att ditt företag på något sätt är engagerat i det företag du investerar i.

Men återigen någon expert är jag inte så du får ta ovanstående kommentar för vad det är.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, då förstår jag bättre. Den/de investeringar jag funderar på har ingen koppling till mitt företags egen verksamhet. Det är en faktor som känns lättare att förhålla sig till än själva tidshorisonten (även om den förstås blir lång om sådan koppling finns).

Tack för synpunkter!

Mvh,
Mikael