Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Ivar__1
NY MEDLEM

Bokföra konstaterad kundförlust på del av en kundfaktura

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2021-05-24 08:11 )

Hej,

En kund hamnade i rekonstruktion under 2020, varpå ett ackordförslag fastställdes i domstol. Detta innebär att en del av vår faktura (ca 50%) inte kommer att betalas, medan resterande belopp betalas i omgångar där sista betalningen sker i augusti 2021.

I eEkonomi kan man på en kundfaktura välja att konstatera en kundförlust, men man tycks inte kunna välja hur stor förlusten ska vara.

Hur gör jag detta så att det blir korrekt, både bokföringsmässigt men också "Visma-mässigt"?

Tack på förhand!

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Svar: Bokföra konstaterad kundförlust på del av en kundfaktura

Hej

I denna situation tycker jag du skulle kunna registrera 2 inbetalningar på fakturan - dels nettoförlusten mot konto 6351, dels den förlorade momsen mot 2611. Sen står resten av fakturan öppen, den del som kommer att delbetalas framöver. 

Delvis förlust går inte att boka av genom den automatiska funktionen, som du redan själv noterat. 

Ivar__1
NY MEDLEM

Tack - innebär detta att fakturan kommer ligga kvar som obetald i gränssnittet? Om jag gör detta manuellt, hur säkerställer jag att den inte ligger kvar och skräpar? 🙂

AnnicaL
CHAMPION

Den kommer att ligga som öppen och delbetald tills den sista delbetalningen kommit, då den övergår till att vara fullt betald. Fördelen är att du ser fakturan tills den är helt löst. 

Hej!

Jag vill lägga till att bolaget troligen arbetar i Visma eEkonomi Smart och då kan man inte välja att boka av fakturan mot 6351 och 2611. Om du har en konsult till hjälp redan så kolla om denna kan hjälpa dig för vi kan välja vilka konton man ska boka mot i vår version. I annat fall så kan nog jag eller Annica koppla upp oss och hjälpa dig. Bara att du hör dig 🙂

Ett annat alternativ är att göra transaktionen via kontantkassan där man lägger upp ackordet som + och - post och använder den ena posten som "delinbetalning" av kundfaktura och den andra posten bokar man manuellt mot konto 6351 och 2611. Se till att konto 6351 har momskod 05(25%) också för det brukar inte vara standard. 

Mvh

Lovisa