Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kontantköp som en gåva och inte som ägarskuld?

Hej!

Jag undrar hur jag i eEkonomi går tillväga när jag ska bokföra kontantköp (ur egen ficka) som jag själv gör eller ber någon annan göra åt mig och sedan styrka med kvitto? Inser att det vanligaste är att kontera det som en skuld till aktieägare men om jag inte vill att det ska stå som en skuld utan något jag tillför företaget villkorslöst (gåva?), hur går jag då tillväga?

På vissa kvitton står inte företagsnamnet som referens utan personen i fråga som jag bett göra inköp åt mig, det är däremot tydligt att det är verksamhetsrelaterade inköp, funkar det eller finns det krav på vad som ska stå med på kvittot?

Tack på förhand!
7 SVAR 7
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Oavsett om du tänkt tillgodoräkna dig pengarna du lagt ut eller inte så skulle jag ändå bokföra det som en skuld till aktieägaren på 2893. Men om du insisterar på att det är en gåva får du i så fall använda konto 3993 istället. Gåvan bokförs då alltså på ett intäktskonto istället.

Du kan använda kvittot även om det inte är utställt på företaget. Det viktga är att det finns uppgifter om säljare, datum, belopp och att momsen är specificerad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kommer finnas lägen då jag vill bokföra dessa utlägg som en skuld till aktieägare, men när bolaget är i uppstartsfasen vill jag ha så bra nyckeltal som möjligt till första bokslutet och se det som en investering, därför tänker jag bokföra de första utläggen som ovillkorad gåva.

Rent praktiskt, hur kommer denna kontering se ut i ett traditionellt T-konto om köpet låg på 1000kr och moms 25%. Skapar jag denna verifikation i inköp mot kvitto och bifogar bild på kvittot?

2893 K 1000
XXXX D 800
2641 D 200

Eftersom köpet inte gjorts med något av företagets kontot för likvida medel använder skapar du en manuell verifikation för att registrera det. Kostnadskonto, markerat med XXXX, beror på vad det är du har köpt. Om du ska bokföra gåva använder du 3993 istället för 2893.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack igen för förtydligandet! Inser att jag nog bör bokföra det på 2893, då det nog ligger i mitt intresse att kunna få tillbaka utläggen. Finns det någon tidsgräns på återbetalningen av utlägget eller kan jag vänta X antal månader?

Avslutningsvis känner jag att det är lite otydligt hur jag går tillväga rent praktiskt i eEkonomi när jag ska skapa dessa verifikationer då jag även vill koppla dessa till uppladdade kvitton genom Mobil Scanner. Jag bör väl inte skapa en bankhändelse då dessa utlägg gjorts kontant? Så jag antar att jag bör skapa det under Bokföring > Verifikation, men där kan jag inte koppla till ett uppladdat kvitto?

Nej, någon tidsgräns finns inte på denna typ av skuld.

Utlägg av denna typ ska mycket riktigt registreras under Bokföring - Verifikationer. Tyvärr går det inte att koppla underlag från Visma Mobil Scanner till en manuell verifikation i dagsläget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har originalkvittona sparade i vart fall och det bör räcka om Skatteverket har frågor rörande dessa utlägg antar jag?

Absolut! Orginalkvittot är det som måste finnas, så det räcker gott!