Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kortavgift Stripe

Hej!

Jag har just startat en enskild firma och säljer saker via webshop.

Jag tar betalt med kort via tjänsten Stripe
direkt på hemsidan och pengarna sätts sedan sedan in 1 gång i månaden på mitt
företagskonto.
Måste jag bokföra varje enskild transaktion? eller räcker det
med att jag bokför en gång i månaden när pengarna landar på mitt företagskonto?

Som nybörjare är jag
osäker på hur jag ska redovisa detta.
På alla mina ordrar som läggs tar betaltjänsten ut en avgift, hur bokför jag den?

Skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig
med detta och visa gärna hur det skulle se ut!


Med vänlig hälsning, Hanna

 

74 SVAR 74
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Igen! Ledsen att jag dröjt med att svara, pengarna går i mitt fall också rakt in på mitt bankkonto, men det jag inte förstår är rent praktiskt hur jag gör, jag kanske bara har fått hjärnsläpp, men i vanliga fall skapar jag en faktura som jag sedan matchar mot händelsen på mitt bankkonto, den här händelsen matchar ju inte och i alternativen för att skapa ny bokföringshändelse hittar jag inget som passar. Eller tänker jag helt fel nu...hur gör jag
sofia_12
UTFORSKARE

Hej!

Hmm, okej, så det räcker inte att bokföra det när de når bankkontot? Dvs t.ex såhär (påhittade siffror):

1930 Bank - D 11 000
3051 Försäljning av varor 25% - K 9000
2610 moms 25% - K 2250
6571 stripe avgift - D 250

Mvh
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jo det tänker jag absolut att det gör. Ovan i tråden har man använt ett specifikt konto för Stripe. Och sedan flyttade pengarna därifrån till företagskontot genom 1930 D 1934 K. Men det fungerar absolut som du också nämner!

Ha det bra!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok nu tror jag att jag funderat ut hur man gör man behöver göra en manuell verifikation eller hur? Efter att jag gjort det står det att man avråder från att göra en manuell verifikation utan att det är bättre att gå genom kassa och bankhändelser, kan jag fortfarande matcha den verifikationen med kassa och bankhändelser sedan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, den går inte att matcha i efterhand. Så gå direkt via Kassa- och bankhändelser och bokför den vägen istället. Det blir dock inget fel om du går via en manuell verifikation istället, men då får du in bankhändelsen matchad.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men om jag går genom kassa och bank händelser hur gör jag då när jag skall matcha när summan inte stämmer?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Cattis,

När du Matchar inbetalningen (Beloppet du fått in på ditt bank/företagskonto) via Kassa- och bankhändelser - välj Övrig insättning - Egen kontering och bokför så som min Kollega Moa skrivit längre upp i tråden:)

Ha en fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Hur blir det med valutakursdifferenser från köpet och till att pengarna förs över från Stripe till svenskt bankkonto?

Hej!

Gäller det utlandsbetalningar så kommer programmet att automatiskt registrera eventuell valutakursdifferens när du väljer att matcha mot en faktura.

Om man konterar själv, via Egen kontering som nämns ovan så får man själv boka detta på respektive konto.

3960 - Valutakursvinster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär

7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra utbetalning från Stripe - eEkonomi.

Hej! 

Vi ska använda Stripe Connect för att göra betalningar mellan parter i en digital marknadsplats. Vi ska ta X% på denna transaktion mellan parterna och sedan landar vår andel på vårt Stripe-konto, som sedan kommer betalas ut en gång per månad till vårt bankkonto. 

Är det någon som har koll på hur detta bör bokföras, med avseende på moms och konton? 

Tack på förhand,
Jonas
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Jonas, 


Har jag förstått er rätt om ni gör betalningar mellan två parter och att ni får en procentsumma för den betalningen? Jag letade lite gällande vilket bokföringskonto som det skulle kunna påverka men hittade inget klockrent. Enligt förslag ovan så tänker jag dock att det skulle kunna bokföras:
3xxx kredit 
2611 kredit 
1934 debet 


Överföringen till ditt bankkonto:
1934 kredit 
1930 debet 


Från boken redovisa rätt hittade jag att: Företag som utför t.ex. olika marknadsförings-, försäljnings- eller förmedlingsuppdrag, brukar få ersättning i form av provision - ofta i procent av uppdragsgivarens arvode för det utförda uppdraget. Dessa intäktsredovisas när uppdraget är utfört och beloppet ingår i posten Nettoomsättning. Tänker därför om kanske konto 3920 Provisionsintäkter, licensintäkter och royalties, alternativt konto 3921 Provisionsintäkter skulle kunna vara ett alternativ till den första bokföringsposten? Hittade även där att Förmedling normalt utgör en momspliktig omsättning.


Hoppas svaret var till hjälp, återkoppla gärna om du undrar över något eller om jag misstolkade frågan på något sätt.
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag betalningar via STRIPE i eEkonomi?.

Jag säljer kurser online och får betalt via STRIPE. Hur bokför jag det när jag inte kan sätta upp STRIPE som bankkonto på samma sätt som PayPal t ex... 
nataliawi
MEDLEM

I slutet av månaden får jag en köpfaktura från Stripe (kortbetalnings företag) för avgifter som redan har dragits av när Stripe överförde kortbetalningarna till företagets bankkonto. Denna faktura har inget förfallet belopp. Hur ska jag boka det om varje avgift redan har en manuell journalpost? Tack på förhand.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Jag säljer digitala produkter till företag i form av abonnemangstjänster och använder mig av Stripe för debitering. Jag känner mig dock osäker på hur jag ska bokföra dessa?

 

Behöver jag bokföra varje enskild abonnemangsdebitering på den dagen den sker? Eller ska jag bokföra de tillfällen som Stripe gör en utbetalning(i bulk) till mitt konto?

Eller kan jag bokföra det totala försäljningsvärdet vid varje månadsslut?

Är helt grön och ny på bokföring, så blir lite tveksam här. Hur rekommenderar ni mig att bokföra detta?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har läst de fyra sidorna och alla svaren om och om igen, men känner inte att jag får någon riktig rätsida på det hela. Skulle behöva få hjälp att reda ut hur jag ska stapla upp detta en gång för alla nu.

 

Säg att jag säljer annonsplatser via Stripe, de kostar 400kr styck ex moms och under januari har jag sålt totalt 150 stycken. 

Stripe tar en avgift på, vi kan säga 10kr per transaktion.

Stripe betalar inte ut beloppet till mig efter varje transaktion utan gör en utbetalning den 1 februari avseende samtliga köp under januari.

 

Stripe gör således en utbetalning i bulk den 1 februari på 73.500kr.

Ska jag då bokföra:

1/2-21: 1930 Företagskonto - D 73.500kr

1/2-21: 30xx Försäljning av annons - K 60.000kr

1/2-21: 2611 Utgående moms - K 15.000kr 

1/2-21: 6570 Stripeavgift - D 1.500kr

 

Är det korrekt?

 

Eller behöver jag bokföra varje enskild transaktion(försäljning) som kommer in på mitt Stripe? Även fast det endast sker en utbetalning därifrån till mitt företagskonto i månaden? 

 

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde räta ut dessa frågetecken för mig en gång för alla.

Hej @Fd medlem


Din kontering ser korrekt ut och det är helt rätt att du bokför hela försäljningen när pengarna sätts in på ditt företagskonto, du behöver inte dela upp det. 

Trevlig helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,


Nu kanske jag är helt ute och yrar?

Jag har också läst igenom hela tråden, men kan inte uppfatta om det är någon som skrivit om omvänd skatteskyldighet på den debitering som Stripe tar ut?

 

Eftersom det är en "tjänst" dom utför för (kortdragning) och tar betalt x antal % av beloppet. Ska inte det redovisas under ett 45xx-konto när dom befinner sig i Irland då?
Eller räcker det att bara redovisa dom "faktiska" siffrorna?

 

MVH Lars-Åke

Hej @Fd medlem

Jag förstår ju din tanke här men avgiften som Stripe tar ut ska inte länkas till ett "inköp i annat EU-land" i detta fallet. Jag kikade lite extra på detta och det är helt rätt att följa informationen ovan, avgiften bokför du på konto 6570. 

Ha en fin dag! 🙂 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför inte då? Du köper en tjänst av ett företag som tillhandahåller betalningsmetoder och finns på Irland?
Det måste ju bli inköp av tjänst inom EU?!

Jag förstår verkligen vad du menar men som jag förstått från diverse olika källor så sägs samma sak, avgiften ska bokföras just som en avgift och ej som ett inköp, även om avgiften dras av just Stripe. Till stor del kan jag tänka mig att det beror på att avgiften bör tas upp i deklarationen under INK2 3.7 och INK1 R6. 

/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

OM du bokför enligt kontantmetoden och endast använder Stripe som betalningsmetod så kan du bokföra din försäljning när du får betalningen, dvs en gång per månad. 

Du bokför då 
30xxK HELA din försäljning, innan dragna avgifter, minus momsen förstås
2610K momsen på din försäljning
1930D det du får in på kontot
4531D avgiften som Stripe tagit
2645D omvänd moms 25% på avgiften till Stripe
2614K samma belopp som ovan

Avgiften till ett företag - som inte är en bank - och som ligger utanför Sverige men inom EU ska INTE ligga på 6570 "i min bok".. 


Hoppas detta hjälper. 
//Åsa