Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
NY MEDLEM

Bokföra kostförmån och privat utlägg samt tillhörande lönebesked och arbetsgivardeklaration

Jag som anställd i mitt egna AB har betalat 160:- för lunch med privata pengar. Det blir ett privat utlägg. Förmånsvärdet för lunch 2021 är 100:-. Jag som anställd betalar bort förmånsvärdet på 100:- och får tillbaka från mitt AB 60:- (160-100). 

1) Hur bokför jag det privata utlägget?

2) Hur bokför jag återbetalningen av mitt AB på 60 kr ?

Eftersom jag betalar bort förmånsvärdet på 100:- så blir beloppet 0 kr i ruta för skattepliktig förmån i arbetsgivardeklarationen och i ruta 011/131 (Kontant ersättning) ökar beloppet med 60:-. 

3) Är detta korrekt? Något annat att tänka på när jag skapar arbetsgivardeklarationen i eEkonomi?

4) Vad ska specificeras i lönebeskedet och hur gör jag detta? Jag använder Lönebesked i Visma eEkonomi. 

Tacksam för all hjälp!

7 SVAR 7
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Skatteverket alternativt en konsult för att kontrollera om det är korrekt hantering gällande förmånen, då det är ett litet snårigt ämne tyvärr. Kanske att någon annan användare i forumet kan mer kring kostförmån som kan svara på detta? När du fått svar så är du välkommen att återkomma om hur det bör hanteras rent programmässigt för att det skall bli rätt i arbetsgivardeklarationen m.m.

Ha det fint!

/ Josefine

Hej! Jag har fått svar från en skatteexpert att det är ok hantering. Så hur bokför jag och hanterar detta i eEkonomi? Tacksam för hjälp. 

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Fysioguiden!
Bra att du hörde med en skatteexpert då det är viktigt att det du redovisar är rätt och riktigt. Jag antar att du fick förklarat om det ska hanteras som en nettoersättning eller bruttoersättning?

Då tar vi dina frågor i följd:

Fråga 1) I vårt användartips “Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag” kan du läsa om hur du hanterar detta på olika sätt med detta i Visma eEkonomi.

Du ska kontera det egna utlägget i kredit mot ditt vanliga utläggskonto, tex
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del

Som motkonto i debet kan du förslagsvis använda
7390 - Övriga kostnadsersättningar och förmåner om det ska hanteras netto, eller 

7210 - Löner till tjänstemän om det ska hanteras som brutto.

Ingen moms skall vanligtvis tas upp vid skattepliktiga förmåner, men det har du kanske redan kollat med Skatteverket?

Fråga 2)
Utbetalningen från företaget bokförs automatiskt när du bokför lönebeskedet, antingen genom kassa-bank-händelser (bankkoppling eller om du själv importerar ditt kontoutdrag ex) eller genom manuell utbetalning.

Fråga 3 + 4)

Vad som ska specificeras på lönespecifikationen beror på om det ska hanteras som nettoersättning eller bruttoersättning.

Om det ska vara pengar tillbaka netto så är det lönearten Tillägg efter skatt du ska använda, men då hamnar inget belopp i rutan 011/131 på arbetsgivardeklarationen.

Om det ska hanteras som bruttoersättning väljer du antingen löneart Förmåner, engångsskatt eller Förmåner, tabellskatt (det behöver du själv veta) med belopp +100 kr och sedan -100 på raden nedan.

Om du vill få in 60 kr i ruta 011/131 så behöver du använda lönearten Tillägg före skatt med beloppet +60 kr.

Hoppas detta kan hjälpa dig med hanteringen i programmet och återkom gärna om du tycker att något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

/Tinne

Tack för svar. 

Jag fick också ett utförligt svar från Skatteverket. Se nedan:

"Arbetsgivaren kan betala utlägget till dig om 160 kr. Den kostnaden kan ses som ett rent utlägg och ligger då utanför den vanliga hanteringen med lön och skatteavdrag.

Du ska sen beskattas för en kostförmån, 100 kr enligt schablon, men eftersom du betalar 100 kr genom ett nettolöneavdrag sätts förmånen ner till 0 kr. På lönespecifikationen ska det vara specificerat att du har gjort ett nettolöneavdrag.

Det som ska redovisas i arbetsgivardeklarationen är din vanliga lön i ruta 011. I ruta 012 ska du fylla i en 0. 60 kr ska inte redovisas som kontant ersättning/lön i ruta 011. Mellanskillnaden som uppstår mellan 160-100 kr är en följd av att det är schablonbeskattning på kostförmån. Men det gör inte att du ska beskattas för 60 kr.

Skatteverket har inga krav på vad som ska finnas med i lönespecifikationen, utan det är en fråga för arbetsgivaren. Det viktiga för Skatteverkets del är att det i arbetsgivardeklarationen skrivs 0 i ruta 012.

Om det inte betalas ut någon lön under månaden kan arbetstagaren och arbetsgivaren komma överens om att arbetstagaren ändå betalar för förmånen med sin skattade pengar, exempelvis då pengar som finns sen tidigare löneutbetalningar. 

Ett nettolöneavdrag är en betalning som minskar förmånsvärdet genom att man betalar med sina skattade pengar. Ett sätt att betala för förmånen är att göra ett nettolöneavdrag. Ett annat sätt är att göra en vanlig betalning. Det behöver alltså inte ske genom ett nettolöneavdrag utan en betalning med skattade pengar är detsamma.

Förmånen bör ju ändå redovisas på lönespecifikationen och att det gjorts någon form av betalning för att sätta ned förmånen, antingen genom ett nettolöneavdrag eller en vanlig betalning."

Sammanfattning:

a) Jag bokför utlägget på 160 kr på 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del med motkonto 7390 - Övriga kostnadsersättningar och förmåner.

b) På lönespecifikationen lägger jag till lönearten Tillägg efter skatt på 60:-. Skatteverket skriver att förmånen bör redovisas och att det gjorts betalning för att sätta ned förmånen. Hur lägger jag in så detta syns?

c) Vid utbetalningen så matchas bankhändelsen med lönespecifikationen. Konteras då automatiskt 60:- bort från 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del? Eller måste jag göra detta manuellt på något sätt? Behöver jag justera konto 7390 - Övriga kostnadsersättningar och förmåner manuellt?

d) På arbetsgivardeklarationen för samma månad så lägger jag till en 0:a i ruta 012. Är detta korrekt? Visma Lönebesked skapar inte automatiskt en 0:a i ruta 012?

Hej igen Fysioguiden! Så bra att du fick en utförlig förklaring av Skatteverket!

Här kommer svaren på dina funderingar:

b) Nettolöneavdraget som Skatteverket vill att du redovisar kan du göra direkt på lönespecifikationen genom att använda lönearten Avdrag efter skatt på lönebeskedet. 

c) När du bokför lönebeskedet känner programmet av vilka konton som är kopplade till lönearterna och bokför automatiskt på dessa, du behöver alltså inte göra någon manuell justering.

d) Du kan skriva in 0 manuellt i ruta 012. Lönebeskedsmodulen känner inte av vad tillägget eller avdraget avser, så om du vill ha det i en specifik ruta på arbetsgivardeklarationen kan du skriva in det manuellt.

Jag vill skicka med dig vårt hjälpavsnitt Skapa lönebesked, under rubriken Lönearter kan du se vilka lönearter som påverkar ruta 012.

Jag hoppas detta kan hjälpa dig och återkom gärna om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fin fredagkväll och jag hoppas att du får en fin helg!

/Tinne

Tack för svar. 

b) Förstår jag det rätt att jag ska använda både lönearten Avdrag efter skatt på 100:-  samt Tillägg efter skatt på 60:- så att jag redovisar att jag betalar bort förmånen (nettolöneavdrag) respektive vad jag får tillbaka? Är osäker på vilka summor som ska in på de olika lönearterna. Går dessa lönearter att lägga in i ett lönebesked även om jag inte skulle ta ut någon lön just den månaden? Dvs jag tar ut en kostförmån men betalar ingen lön just den månaden.

c) Kan du utveckla detta? Hur känner lönearterna Avdrag efter skatt och Tillägg efter skatt av att minska konto 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del (med 60:-) när företaget gjort utbetalningen för utlägget? Jag vill inte att konto 2893 senare ska bli missvisande när jag läser av detta konto för att det inte stämmer. 

Trevlig helg!

Hej @Fysioguiden

Jag ber om ursäkt för dröjsmålet. 

Om jag har förstått det rätt baserat på diskussionen ovan så arbetar du för tillfället i Visma eEkonomi Lönebesked? Jag vill, innan vi börjar kika på frågeställningen, nämna att möjligheterna för lönehantering i Visma eEkonomi Lönebesked är limiterade. Detta på grund av att Visma eEkonomi Lönebesked används som ett system för att skapa lönebesked och att det därav inte är ett helt och fullt löneprogram. Arbetar du med nettolöneavdrag och förmåner skulle vi föreslå att istället överväga att arbeta i något av våra löneprogram för att få ut så mycket som möjligt av programmet i din hantering. I just din situation skulle vi föreslå Visma Lön Smart som alternativ, då du fullt ut kan behålla ditt webbaserade arbetssätt. 

Jag vill också vara tydlig med att då Visma eEkonomi Lönebesked inte är utformat för mer komplicerade frågor såsom i din frågeställning ovan så blir även våra möjligheter att hjälpa dig fullt ut i hanteringen mer limiterade. Vi ska dock självklart göra det bästa vi kan för att guida dig vidare i den här frågan.  

I nedan lösning utgår jag ifrån att du inte redan har bokat upp en skuld på 160kr till dig själv som arbetsgivare och att du vill hantera hela utlägget och förmånen i Visma eEkonomi Lönebesked. Du får återkomma i tråden om så inte är fallet. 

När det kommer till fråga b) så känns det som att du missat ett steg i att boka bort förmånen. Jag skulle rekommendera dig att boka det på nedan sätt: 

Löneart                                                           Antal              À-pris                   Summa                                                

Tillägg efter skatt                                         1                    160                        160

Kostförmån (frukost, lunch och middag)    1                    100                         100

Kostförmån (frukost, lunch och middag)   -1                   100                         100

Avdrag efter skatt                                        1                   -100                       -100

Summa: 0.00 SEK 

Skatt: 0,00 SEK 

Tillägg netto: 160,00 SEK

Avdrag netto: -100,00 SEK 

Totalt: 60,00 SEK

Lönearterna går inte att lägga in i ett lönebesked utan att betala ut de 60 kronorna. Iså fall får du göra ett lönebesked på de 60 kronorna och sedan skapa en manuell verifikation på skulden till dig själv och betala ut vid senare tillfälle. 

I fråga c) så är det tyvärr så att lönearterna inte känner av att minska konto 2893 automatiskt och det beror på att lönearterna inte är kopplade till detta kontot i dina företagsinställningar (om det inte är så att du gjort egna inställningar i dina företagsinställningar?). Konto 2893 är inte ett konto som finns med som standard i företagsinställningarna i Visma eEkonomi Lönebesked vilket betyder att du skulle behöva hantera detta manuellt ifall du skulle vilja använda dig av detta kontot. I Visma eEkonomi Lönebesked finns betydligt färre lönearter än i våra löneprogram, vilket också gör det svårt att automatisera flödet på samma sätt som du kan i de andra programmen. Vi ber om ursäkt om det har varit ett missförstånd kring detta. 

Skulle du vara intresserad av att kika på något av våra löneprogram rekommenderar jag dig att kika vidare på vår hemsida under Lönehanteringsprogram. Där finns mycket information om våra löneprogram och specifikt då Visma Lön Smart som vi tänker skulle passa dig bra. Längst ned på sidan hittar du även ett nummer till vår försäljningsavdelning du kan ringa om du vill ha ytterligare mer information kring programmet och det går också att boka in sig på en demo 🙂 

Jag hoppas detta hjälpte dig i dina frågor. Du är varmt välkommen att höra av dig igen om det är något du undrar över. 

Önskar dig en fin vecka!

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂