Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kundfordran som gått till Tingsrätten

Hej,

Vi har en kund som inte gjort rätt för sig och detta har gått hela vägen till Tingsrätten där vi kom överens om en förlikning. Kunden delar upp betalning på 4 månader. Hur ska jag bokföra detta?  

Tacksam för hjälp!

Mvh

Petronella/Leo

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du fordringen i en reskontra?

1510 (kundfordringar) +1.200:-
1510 -300 (första betalningen)
1510 -300 (andra betalningen)
1510 -300 (tredje betalningen)
1510 -300 (fjärde och sista betalningen)

Vem betalar tingsrätten, kunden (ska det vara!)?
i så fall behöver du inte ta nån kostnad för det.

Ränteintäkt hamnar i kredit, så om en betalning kommer in till dig på 400:- istället för 300:- och det står ränta, bokar du:

1930 +400 (bankkontot)
1510 -300 (minskning av kundfordran)
8313 -100 (ränteintäkt)

Tänk så här: Vilka siffror har jag att arbeta med? Jo, du har summan som kommer in till banken, den är alltid given. Kundfordringen är också given, så om fordringen var på 1.200:- totalt, är det alltid 1.200:- som skall bort från 1510. Resten är att "dribbla med". Ränteintäkter ska in i kredit och kostnader skall in i debet.

Hoppas det här hjälper dig på vägen...


//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar 🙂 Finns det något annat konto jag kan sätta det på än 1510 då jag skulle vilja ha koll på just den här kundens inbetalning som trots Tingsrätten vi är osäkra kommer betala?

Mvh

Petronella/Leo
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo just det jag har inte lagt upp fodran i ett reskontra för jag blev osäker på hur man gjorde 😞
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Finns det idag en obetald (eller flera) faktura på kunden i reskontran?

Om inte - hur/när har du bokat bort den ursprungliga fordran? Osäker fordran?

Svara gärna med konto nr, så kan du få ett exakt svar.

Om du inte har den i reskontran över huvud taget får du boka upp den som vilken försäljning som helst, men du lägger den på 1518 manuella kundfordringar istället för på 1510.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svar 🙂

Jag har bokat bort fakturorna som kundförlust 6351. Detta skede alldeles nyligen.
Kanske gör jag helt fel?Lägger jag in hela kundens skuld på 1518 debet och dennes inbetalningar på 1930 kredit har jag förstått rätt?

/Petronella
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du har bokat bort dem som en kundförlust måste du boka tillbaka den verifikationer och då även återföra momsen. Lättast är väl att vända den verifikationen, fast använda 1518 istället för 1510.

(Om du sedan ändå inte får betalt kan du föra över den som en osäker fordran, men eftersom det finns en förlikning är det nog mest förenligt med god redovisningssed att börja med att lägga tillbaka den som en kundfordran.)

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok tack för svar 🙂