Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Bokföra kvitton - Snabbfråga

Hej alla härliga bokföringsfolk! 🙂 

Nu ska jag bokföra ett kvitto och har en liten enkel fråga. 
Visst är det så att man själv måste kontera beloppet till moms konto och resultat konto ? Se bild nedan. 
Där har jag köpt lampor för kontoret som jag vill ta på 5410. 
Men här ska man väl också lägga till den ingående momsen ?
eller hur får man den ingående momsen att bli rätt för kvitton för inköp ? 

Jag testade nu även att inte klicka matcha på bankhändelsen jag lagt in för detta utan istället gå på "koppla bild" under bild underlag som jag tagit igenom visma scanner och då ser jag att det ligger inne med moms som jag lade via scannern.

Jag ser nu att det är när man klickart "betald" i visma scanner (på även fakutor?) som de inte lägger sig som en leverantörsfaktura utan endast som bildunderlag. Blir det rätt då med momskontot eftersom när jag ser att hade jag inte klickat betald i scannern utan istället matchat betalningen (sen den blir betald) i visma så ser jag att momskonto etc blir rätt på fakturan? (Nu blev jag helt förvirrad känner jag, sorry)

Är det alltid bättre att koppla bilder så man får med denna infon 

 

JohanEkman_0-1667214198013.png

 

JohanEkman_0-1667214494932.png

 



Tack för er hjälp!

 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!
Precis som du skriver så behöver du själv lägga till moms på verifikationen om den inte ska vara inräknat i summorna du redan har registrerat.  


När du hanterar bildunderlag så finns det två olika vägar att gå. Antingen går du in under Inköp - Bildunderlag - Koppla bild och väljer om det ska vara ett kvitto, leverantörsfaktura eller dokument. Läs gärna mer i programhjälpens avsnitt Koppla bildunderlag. Då används ingen transaktion i Kassa- och Bankhändelser. 
 

Ett annat alternativ är att du går via Kassa- och Bankhändelser - Matcha - Klicka på den blå fliken Koppla bild till höger och välj upp ditt underlag.

 

Om du har några följdfrågor eller funderingar är du välkommen att kontakta mina kunniga kollegor på supporten som kan visa dig i programmet. 

 

Ha en fin dag! 

//Tinna

Tack för svar!

 

Och går man via bankhändelser och kopplar bild så får man inte hjälp av den infon man lagt in via visma scanner? (Där lägger man ju in moms värde bland annat)

 

Så ska man få hjälp av visma scannern går.man då koppla bild hållet ? Och hur gör man med bankhändelsen då om inte den används?

Hej @Johan Ekman

Du tar ett foto på kvittot i Visma Scanner och den blir markerad som Betald om du handlar med kort och momsen blir tolkad och inlagd i fältet för moms.

 

I Visma eEkonomi väljer du att gå in under Kassa- och Bankhändelser och om du har fått in din bankhändelse (eller om du lägger upp den manuellt) kan du sedan välja att Matcha och där göra valet Inköp mot kvitto - Egen kontering så kan programmet lägga in belopp och moms som registrerats i Visma Scanner. 

 

Hoppas detta kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet. 

 

//TInna