Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gränboda
MEDLEM

Bokföra kvitton från visma scanner

Hej!

 

Helt ny på det här tyvärr.

Men har scannat in kvitton/fakturor via visma scanner.

 Men nu ska jag försöka på ihop dem med utgiften och jag verkar inte få dem att paras ihop.

 

Hur gör man? Fyller jag även i de olika kontona där?

Det är dels en utbildning.

Samt inköp av stängselstolp (vilket vi senare kommer att få bidrag för om det påverkar något) Blir stängselstolpen en invitarie i bolaget eller går det som något annat? Då de kommer att vara kvar ett antal år framöver.

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

När du har skannat in ett kvitto eller faktura via appen så hamnar underlaget under Inköp - Bildunderlag, här kan du också välja att bokföra varje underlag direkt. Om du redan bokfört händelsen och vill koppla kvittot till verifikationen så går det också bra, det gör du genom att redigera verifikationen under Bokföring - Verifikationer och klicka på Kopplade bilder. Ska du däremot bokföra köpet på ditt bankkonto så rekommenderar jag att gå via Kassa och bankhändelser, här kan du till exempel importera ditt kontoutdrag och matcha varje transaktion/bankhändelse med bokföringshändelser/konton. Jag rekommenderar vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser för bra beskrivning om hur du går till väga. Vi har också mycket bra utbildningar till Visma eEkonomi, är du ny i programmet är detta något jag verkligen rekommenderar eftersom dessa verkligen visar hur du på smartast och lättast sätt kan arbeta i Visma eEkonomi. Skulle det vara av intresse kan du kika på vår sida Kurser i Visma eEkonomi.

Oavsett om du bokför direkt via bildunderlaget under Inköp eller via Kassa och bankhändelser finns färdiga kostnadstyper i programmet. Det kan till exempel vara Drivmedel, Bankkostnader, Reklam och PR m.m, väljer du något utav dessa förslag så bokförs underlaget mot lämpliga konton för dessa kostnader automatiskt. Finns det inga kostnadstyper som passar ditt inköp kan du välja kostnadstypen Egen kontering och själv välja konton att bokföra inköpet på.
Om vi tar ditt exempel för utbildning så beror det lite på under vilka förutsättningar utbildningen genomfördes. Om det är din egen utbildning så kan du boka den mot konto 6500 under förutsättning att utbildningen är avdragsgill i näringsverksamheten. Om det är en anställd så ska det bokföras som en personalkostnad, t ex konto 7510. 
För att svara på din fråga om stängselstolpe så hittade jag tråden Bokföra inköp av staketstolpar, markinventarie eller förbrukningsmaterial? i vårt forum, jag tror den kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen. 

Tänker att vi kan börja här, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My