Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra lån i Aktiebolag från f.d enskild firma

Hej Visma,

 

Jag bedriver idag enskild firma där jag har ett "privat" lån. Lånet är bokfört på firman och amorteringen sker via autogiro från mitt privata konto, och inte från företagskontot.

Fr.o.m 1 Januari 2021 så kommer mitt företag att bedrivas som Aktiebolag och enskilda firman kommer avvecklas. Innan vår avveckling så kommer alla tillgångar m.fl att föras över till Aktiebolaget var av det lån jag även har. 

Hur rekommenderar ni att jag gör med betalningen av detta lån i framtiden då lånet amorteras från mig privat men är avsett till Aktiebolaget?

 

Exempel?

K2391 "Lån från närstående eller liknande" - Lån

D2350 - Amortering

D8415 - Ränta

 

eller enbart bokföra som en egen insättning och sedan låta Aktiebolaget vara skyldig mig?
Vore tacksam om någon kunder ge mig ett exempel hur jag smidigast kan gå tillväga så att lånet ändå i slutändan landar på företaget.

 

Tusen tack!

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-08-26.

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

I och med att låneavtalet står på dig som privatperson så blir "överföringen" i grunden en inlåning (egen insättning) i aktiebolaget och konteras Kredit 2391 eller kanske hellre 2393. 

 

Utbetalningar från aktiebolaget för att täcka dina privata betalningar av ränta och amortering bokför du då som:

Kredit 1930

Debet 2393

Debet 8415

 

Ovanstående utgår från att du vill ta ut en marknadsmässig ränta  från aktiebolaget på din inlåning. Räntan blir en skattemässig kapitalinkomst för dig som privatperson och ska redovisas med kontrolluppgift.

 

Avstår du från räntedebitering och bara "tar ut" täckning för amortering så blir konteringen:

 

Kredit 1930

Debet 2393

 

MVH

RoffaK

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack RoffaK. Då var jag inte helt fel ute i mina tankar.

 

Sista frågan.

Inlåningen (egen insättning) med Kredit 2391 / 2393, vilket konto skall jag ta i Debit så att diffen blir 0?

 

Med tanke på att amorteringen/betalningen sker via autogiro från mitt privata konto så kommer ju inga pengar att riktigt flyttas in på företagskontot 1930.

så hur sker bokföringen vid inlåningen?

Hej

 

Det beror på hur du gör den överföring av tillgångar som du nämner i din fråga:

 

"så kommer alla tillgångar m.fl att föras över till Aktiebolaget var av det lån jag även har"

 

 Vilka är ovanstående tillgångar?

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet bara att Aktiebolaget kommer att ta över allt som idag finns i Enskild firman - Maskiner och alla inventarier, lån.

 

Vad ger du för rekommendation?

Hej

 

Du behöver vara lite mer specifik när du i praktiken ska "överföra" tillgångar från din Enskilda firma till ett nytt Aktiebolag.

 

Maskiner och inventarier kan du sälja till bokfört värde dvs fakturera från EF till AB. I AB blir det ett Inköp och bokförs som Debet 12XX och Kredit 2393 (om du ser det som en överföring)

 

Medel på EFs Företagskonto bokför du som eget uttag i EF och överför pengarna till ABs Företagskonto som Debet 1930 och Kredit 2393.

 

På detta sätt "överför" du tillgångar från den juridiska personen EF till det juridiska bolaget AB.

 

När det gäller lånet som du har privat förblir det en privat skuld som du vid amorteringstillfällen kan täcka med återtag från konto 2393 enligt tidigare svar.

 

Det totala saldot på 2393 har du möjlighet att räntedebitera med en marknadsmässig ränta (max) som då blir en räntekostnad i bolaget och en kapitalvinst för dig som privatperson.

 

MVH

RoffaK

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och god jul i efterskott,

 

Efter lite närmare titt så kommer det troligtvis att bli så som du tidigare nämnt - Jag fakturerar från EF till AB - Säg att jag fakturerar 500.000 kr. På det viset så kommer det hela att bokföras på bland annat Debet 12xx och Kredit 2393.

Betyder inte detta då:

Allt som kommer från EF som ska faktureras över till AB kommer att gå till konto 2393 och bli en privat insättning? Med andra ord så har AB en skuld till mig på 500.000kr - en skuld som ligger bokförd på konto 2393. Denna "skuld/lån" kan jag sedan kan ta ut pengar från för att vid amorteringstillfällen täcka denna privata kostnad för mitt banklån med återtag från konto 2393?

 

Är jag vilse eller någorlunda på banan?

 

Tack snälla och god fortsättning.

 

Med vänligaste hälsning,

Alexander

Hej

 

Du har nog ett bra grepp om detta.

 

Skulder som man kommer att återta inom 12 månader kan man boka på 2893 och resten på 2393 men det kan du göra vid bokslutstillfället.

 

Du nämner 500 000 men du bör kontrollera bokfört värde i EF på de tillgångar du säljer över så att du inte får en onödig beskattningsbar reavinst i EF.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kul, skönt att höra! Då kan jag pusta ut lite iallafall i vetenskap om att jag har mer koll än vad jag tror.. haha

 

Tanken är att vi ska fakturera det bokförda värdet. Och det bokförda värdet är faktiskt idag identiskt med det marknadsmässiga värdet också. Så ingen beskattning på reavinst.

 

Tack snälla för hjälpen till att utöka min förståelse!

 

Gott nytt!

 

Med varmaste hälsning,

Alexander