Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Isabelle1
MEDLEM

Bokföra lön personalskatt o sociala avgifter

Hittade på forumet en "mall" att bokföra lön sedan omföra skatt o sociala avgifter till skattekontot (fick tips att göra detta via bokföring/verifikation....har kommit så långt...o trodde jag var klar över hur jag skulle fortsätta...när jag sedan skulle komma till nästa steg i kassabankhändelse för att bokföra själva utbetalningen till skattekontot....på forum stod det Konto 1630....tex 1000 kr debet och företagskontot 1930...tex 1000 kr kredit....

Nu blev jag osäker i kassa bankhändelse om jag ska välja Skattekonto där (ser i kontoanalys just nu att summan på skattekonto 1630 är -1000 kr)

Eller är det, vilket jag tror att jag väljer företagskonto 1930, bokför summan 1000 kr ut, o sedan debet 1630, 1000 kr och kredit, 1000 kr konto 1930 (förändras då kontoanalysen på Skattekontot)

Vill inte göra fel, försöker va så tydlig som möjligt.....

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Isabelle1!

Det är klokt av dig att stämma av så att det blir rätt, det gillar vi!

Du har helt rätt i att du ska välja företagskontot. Jag går igenom hur du gör det via kassa- och bankhändelser så ser du hur processen ser ut.

Under kassa- och bankhändelser så skapar du manuellt upp en ny bankhändelse på företagskontot genom att klicka på Ny bankhändelse. Därefter skriver du in datum, belopp och väljer Pengar ut.

Sedan klickar du på Matcha och väljer Överföring mellan egna bankkonton i rullisten bredvid Bokföringshändelse, välj sedan Skattekonto som val av bankkonto. Lägg sen till en passande beskrivning. Du behöver inte välja bankhändelse.

Då kommer det se ut som mitt exempel nedan:

Klicka sedan på Bokför och visa nästa för att slutföra överföringen. Det kommer automatiskt att skapas upp en verifikation.

Om något känns oklart eller om du har några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma så hjälper vi dig.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne