Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra löneutbetalning i AB - eEkonomi

Skall göra en löneutbetalning från grunden med skatter och arbetsgivaravgifter för första gången i Visma eEkonomi. Hur är arbetsgången med konton osv. Tänkte inte använda Visma lönebesked då jag bar gör löneutbetalning en gång per år.
4 SVAR 4

Re: Bokföra löneutbetalning i AB - eEkonomi

1
Lönen
Lönekonto t ex 7010 debet
Avdragen skatt 2710 kredit
Nettolön utbetald 1930 kredit
2
Arbetsgivaravgiften
7510 debet
2731 kredit

Mikael Pettersson 
NY MEDLEM

Tack för snabbt svar. Jag bokför direkt mot kassa- och bankhändelser och måste väl då först bokföra utbetalningen av arbetsgivaravgiften rån företags- kontot till skattekontot? Hur bokför jag avdraget skatt från företagskontot till skattekontot?
NY MEDLEM

Om du har direktkoppling mellan bankkonto och eekonomi (om du inte har det så tycker jag du ska skaffa det) så kan du bokföra det när händelsen dyker upp under kassa och bankhändelser som en ej bokförd händelse. Programmet ber dig då matcha händelsen. Då kan du använda de konton som Mikael anger här ovan. Så gör vi och det är supersmidigt. 
CONTENT PRODUCER

Hej SV!

När du betalar till skattekontot så kan du göra detta via Kassa och bankhändelser. Lägg till utbetalningen på företagskontot. Matcha mot Övrigt uttag samt Betalning till skattekontot.

Ha det fint!

Moa