Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra löpande inbetalning från mitt produktionsbolag - eEkonomi

Jag är återförsäljare och säljer en löpande tjänst på kontrakt där jag fakturerar slutkunden varje månad. Då jag vill minimera min månatliga administration kommer produktionsbolaget (till vilket jag är återförsäljare) ta över faktureringen av slutkunden och fortsättningsvis betala ut pengarna till mig varje månad. Smidigt och bra tycker jag. Men hur bokför jag detta? Tanken är att jag inte ska behöva fakturera produktionsbolaget utan pengarna ska bara betalas ut löpande varje månad.

Säg att jag idag fakturerar slutkunden 100 000kr exkl.moms. Hur blir detta framöver när jag ska få pengarna utbetalda från produktionsbolaget istället?
9 SVAR 9
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Kommer du fortsättningsvis skapa fakturor från Visma eEkonomi till slutkunden eller sköter produktionsbolaget det?
Betalar produktionsbolaget ut hela det fakturerade beloppet till dig eller tar de någon avgift för att utföra tjänsten åt dig?
Och när du får pengarna, får du något underlag då eller förs pengarna bara över till dig?

Återkom med lite svar på mina frågor så ska vi nog kunna hitta en bra lösning!

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

1. Produktionsbolaget kommer skapa fakturor och skicka till slutkunden.
2. De tar halva beloppet. Min marginal är således 50%
3. Jag kommer få ett utbetalningsunderlag varje månad. Men det är endast för arkivering. Sedan förs pengarna bara över till mitt företagskonto.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du kan bokföra detta under Kassa och Bankhändelser via en Övrig insättning när du får pengarna. Då kan du plocka upp intäktskonto och moms samt registrera kostnaden för att produktionsbolaget sköter detta åt dig.
Det du behöver tänka på är att du behöver underlag till din bokföring eftersom du inte skapar några fakturor i programmet.

Annars ser jag nog inga konstigheter med detta. 
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulle du kunna skriva ut bokföringen steg för steg med tillhörande kontonummer?

Exempel inbetalning: 100 000kr exkl.moms
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Betyder det att du får in 125 000:- på din bank?
Har ditt produktsonsbolag då redan dragit av 125 000:- eller 100 000:-?
Och tar produktionsbolaget ut någon moms också?

Du får gärna specificera siffrorna så ska jag förklara.

Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

1. I dagsläget får jag in 125 000kr på min bank.
2. Det är här jag är förvirrad. Hur räknar jag baklänges?
3. Produktionsbolaget tar ut moms av slutkunden
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag har funderat lite på det här några vändor.

Är det så att du bara säljer vidare grejer åt produktionsbolaget, och du får en sorts provision på det du säljer? Vanligtvis borde du då fakturera dem eller att de skapar en självfaktura som de skickar till dig.  

Produktionsbolaget måste ha ett underlag för sin bokföring och om det är genom att du fakturerar dem eller att de på något annat sätt redovisar sina kostnader så borde du kunna använda samma underlag. 
Där ska framgå om det är moms eller inte på det som du får utbetalt.
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, jag får provision. Dealen fram till nu har sett ut så att jag drar in kontrakt som stipulerar att slutkunden löpande ska köpa ett antal tjänster från produktionsbolaget Antalet tjänster varierar per månad och fram till nu har jag fått ett underlag i början av varje ny månad (på föregående månad försäljning) för att jag i min tur skall kunna fakturera slutkunden.

Kanske blir lättast som du säger att jag i fortsättningen utgår från samma underlag och sedan fakturerar produktionsbolaget istället på en stor klumpsumma.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej! 

Ja det känns absolut så. 
Du och produktionsbolaget borde kunna komma överrens om ett arbetssätt som fungerar för er.

Återkom gärna om du har fler funderingar gällande detta!
Anna Svensson