Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ramon_
MEDLEM

Bokföra månadsfaktura för Google G Suite

Hej,

Månadsvis får jag fakturor från Google Irland för mitt G Suite konto. 
Jag har hittat liknande frågor på forumet men där fanns moms angiven.

Belopp i EUR och 0,00 moms.
35,14 SEK har dragits från 1930 - Företagskonto. 

Prenumerationstjänsten antar jag kan bokföras på någon av:
5420 - Programvaror
6230 - Datakommunikation

Men hur gör jag med momsen, ska en fiktiv moms bokföras?


Mvh Ramon

21 SVAR 21
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, du ska lägga till 25% moms D 2645,  K 2614.
Fd medlem
Inte tillämpbar

För skattekontrollens/momskontrollens skull är det bra att gå via inköpskonto 4056 - där ovan angivna 2645/2614-kontering hör samman - och sedan lägga upp ett omföringskonto t ex 4059 varifrån du för om till det kostnadskonto du vill ha det på - allt för att din momsrapport ska bli rätt.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Finns ingen som helst anledning att ha mer än ett kostnadskonto. Se bara till att ha ett separat konto för just dessa kostnader då du måste ha en annan momskod på det kontot än på konton för köp i Sverige.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det enklaste är om du bokför den som en leverantörsfaktura där du markerar Google som Irland. Då kommer du att få ett förslag på kontering av moms inom EU när du fyller i beloppet. Du kan sen göra en manuell betalning genom att göra ett manuellt verifikat där du betalar fakturan med kreditkort 2899, och där får du även välja fakturan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det verkar ju som om Ramon har uppgivit sitt kortnummer till Google, varpå de drar automatiskt. Så gör jag med Adwords. Då dyker kostnaden upp som en bankhändelse på 1930 precis som han skriver.
Kontera direkt på 5420 samt moms på 2645, 2614. Enkelt och smidigt.

Precis så har jag gjort. 
Då bör följande bli korrekt om jag förstått rätt? 🙂

Hej!

Jag skulle rekommendera dig att skapa ett konto som heter 5421 som du döper till tjänster EU eller liknande. Koppla kontot till ruta 21 i momsdeklarationen. Momsen räknar du ut genom att ta gånger 0,25. Lägg momsen i kredit på 2614 och i debet på 2645. Då blir det korrekt i momsrapporten sen.

Konto 4056 som föreslås ovan är kopplad till inköp av varor från EU så det blir inte helt rätt i momsrapporten då. Märkligt nog så finns det inget konto i baskontoplanen som från början är kopplad till ruta 21.

Om du istället väljer att använda konto 5420 så kan du manuellt på varje verifikation lägga till momskoden 21 på kontot. Men det är ju viktigt att i så fall tänka på detta varje gång det är en EU-faktura för vanligtvis kanske man även lägger Vismas kostnader på detta konto och det är ju inte EU.

Hoppas du blir hjälpt av detta 🙂

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej!

Skapade 5421 - Tjänster EU (25%) och kopplade momskod:
21 - Inköp av tjänster från annat EG-land 25%
Lät "Använder resultatenheter på kontot" och "Använder projekt på kontot" vara ibockat. 

Så här blir det alltså:

Snyggt! Och helt korrekt!
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack allihop för hjälpen 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör man en manuell kontering på momsredovisningen på detta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Hagstrollet!

Du skapar inte konteringen direkt på momsredovisningen. Du skapar antingen ett Övrigt uttag via Kassa- och bankhändelser eller bokför som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer (om du inte har en bankkoppling/kopierar och klistrar in ditt kontotudrag).

Ha det gott!
/Sofia 
Sara__38
MEDLEM

Man kan väl bokföra all omvänd moms på 2615? Det är väl samma ruta som 2614 i skattedeklarationen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det går bra

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

   Läste lite snabbt igenom. Men det går att bokföra avgiften för Gsuite enligt ovan bild ? (avgiften är 149,55) Tacksam för svar. 
 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det går men du kommer nog att få en avvikelse noterad om 5420 inte har momskod för omvänd skattskyldighet.
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

okej, tack. Men vilket konto ska jag lägga det på isåfall ?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 4056 är ett konto som tillhör normalkontoplanen, men kolla i din egen kontoplan vilken som rekommenderas.

Vill du därefter ändå flytta kostnaden till konto 5420 får du återkomma igen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen. Om jag får liknande bankhändelser, exemplvis så köpte jag en programvara (hemsida) och på kvittot framgår det att företaget ligger i Austrailen och det framgår ingen moms på tjänsten utan bara beloppet i USD, gör jag liknande som ovan då ? 5420, beräknar momsen på konton 2614 2645 X0,25 ? Sedan eftersom köpet gjordes från företagskortet behöver jag bara matcha bankhändelsen ? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sök efter info om hantering av VAT på fakturan. 
Om du gör så som du beskriver får du väl en avvikelse igen?

Mikael