Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra moms Handelsbolag - eEkonomi

Hej!

Först och främst bör förtydligas att vårt HB alltid bokfört sina inbetalningar på skattekontot genom 1930K och 1630D. Därefter har vi gått igenom skattekontot uppifrån och ned och bokfört varje dragning från skattekontot. Vi står nu med massa fordringar på ingående moms i BR och massa skulder på utgående moms i BR. Hur skall jag boka bort dessa?
Jag menar; vad är det smidigaste sättet? Jag hörde tidigare något om att man skall använda sig av ett avräkningskonto (2650) som sedan skall nollas vid dragning från skattekontot eller något liknande, men börjar jag nu helt plötsligt lägga in våra momsdeklarationer genom användning av 2650 kommer väl några av transaktionerna bokföras dubbelt då alla dragningar från momskontot är bokförda. 
Till saken hör också att vi inte bokfört de positiva korrigeringarna av momskontot, alltså när saldot ökat i positiv riktning, då vi varit osäkra på om detta skall bokföras som ingående moms eller som positivt redigerad utgående moms. 
Är väldigt tacksam för svar!
1 SVAR 1
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Bokföra moms Handelsbolag - eEkonomi

Hej!

Förstår jag dig rätt om du bokfört själva betalningarna till Skatteverket genom 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) mot 1930- Företagskonto?

Däremot har ni inte bokat momsredovisningen på konto 2650 - Redovisningskonto för moms, eller själva ombokningen från 2650 till 1630?

Hur momsen brukar hanteras kan ni se mer om i supportfilmen - Momsredovisning i Visma eEkonomi.

Har ni inte bokfört momsredovisningen får detta göras i efterhand. Antingen genom att skapa momsredovisningar retroaktivt i programmet under Bokföring - Momsredovisning eller genom att bokföra det manuellt under Bokföring - Verifikationer

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna