We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Bokföra moms för leasingbil så det blir rätt i momsredovisningen - eEkonomi
Fråga eEkonomi: Jag har nu en leasingbil på firman och har haft den i tre månader nu. Bokfört 1⁄2 momsen (för hyrdelen) på konto 2641 men blir tveksam då den andra halvan hamnar på konto 5615 (leasingkostnad). Då lär inte det hamna rätt vg. momsrevisningen (vad som ska in till SKV) har jag nu kommit på. Jag har frågat supporten om programmet har ett konto för resterande 1⁄2 momsen eller rent av ett upplägg för leasingbil, förmånsbil. Men det finns inte. Hur gör ni?
Eftersom man bara får dra av halva momsen är det korrekt att boka den på 2641 och sedan resterande del på 5615. Den delen av momsen som ej är avdragsgill är ändå en avdragsgill kostnad i rörelsen, som jag tror de flesta bokar på 5615 eftersom det ingår i den kostnad man har för att leasa bilen. Den halvan som är avdragsgill kommer då med som ingående moms på momsredovisningen medan den halva som inte är avdragsgill inte kommer med.
Om man som i mitt fall har en leasing kostnad 3879. Total moms 775,85. Då drar jag av halva momsen på 387,93 på konto 2641 och den andra på 5615 på samma konta drar jag också av själva leasingkostnaden? undrar jag