Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annika95
UTFORSKARE

Bokföra momsrättelse från föregående år och annat system - eEkonomi

Hej,

Vår tidigare bokföringsfirma upptäckte vid årsbokslut 2017 att de missat att ta med två fakturor med förfallodatum 2018 vid momsredovisningen. De upprättade en momsrättelse (tror jag det heter) samt ordnade bokslutet. De använde inte Vismas system, utan jag importerade 2017 när vi började med Visma Eekonomi i början av 2018.

I bokföringen (det andra systemet) lades den missade momsen på konto 2612, datum 2017-12-31. Instruktionen jag fick var att när momsen sedan dragits från skattekontot skulle jag använda samma konto (2612) för att få det rätt. Den missade momsen drogs 2018-05-14, och jag bokförde kredit på 1630 och debet på 2612 (i Visma Eekonomi). Jag kollade i rapporterna och tyckte det såg ut att ha blivit både rätt och bra.

Men nu när jag skall jag göra momsrapport för 2018 Q2 får jag problem. Det belopp jag bokförde på 2612 hamnar i ruta 10 (utgående moms 25%). Det blir ju helsnurrigt.

Jag ser i kontoplanen att 2612 har något som heter momskod "10 - Utgående moms 25%".

Kan jag byta momskod på 2612 till "Ingen", och på så sätt lösa upp det? Eller ställer jag bara till det värre för mig? Kan nämna att jag inte använder 2612 till något annat.

Tacksam för goda råd / idéer,
Annika
2 SVAR 2

Hej Annika!
Blir saldot 0:- på konto 2612 så gör som Du tänkte, ta bort momskoden tillfälligt men lägg tillbaka igen efter momsrapporten!
Mvh Markus

Tusen tack, det funkade fint!