Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra momsredovisningen efter att aktuell period är låst - eEkonomi

Jag har nyligen startat en enskild firma och börjat bokföra med Visma eEkonomi. I februari låste jag perioden okt-nov 2015, enligt de regler som gäller. Jag lämnade också in min momsredovisning till Skv - men jag gjorde inte detta med funktionen i Visma utan direkt med Skv ́s e-tjänst.

Senare upptäckte jag funktionen i Visma som väldigt smidigt sammanställer momsredovisningen från vald period. Och den vill programmet att jag bokför. Det visste inte jag, att jag ska bokföra själva redovisningen. Jag har självklart bokfört momsbelopp på varje enskild verifikation. Och alla siffror stämmer, och allt är klart med Skv för den perioden. Men hur gör jag nu? För jag har ju inte bokfört själva momsredovisningen i sig. Och det går inte nu för perioden den avser är låst.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Någon som kan hjälpa till med ett svar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om oktober och november är låsta, så skulle jag göra omföringen mellan kontona 31 december (om du har 3-månaders redovisning, okt-nov-dec, och deklarerat det i februari ) om du menar att boka bort från 2611 resp 2641 till 2650. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag antar att du har månadsvis momsredovisning då, för har du kvartalsvis så är det ju bara att bokföra ombokningen den sista december. Använd i så fall gärna programmets funktion för det under Bokföring - Momsredovisning, så slipper du kontera manuellt. Men då du förmodligen har månadsvis moms så hjälper det såklart inte dig. Ett alternativ är precis som TH säger att ta upp tidigare månaders momsrapporter manuellt den sista december, bara för att nollställa kontona 2611, 2641 m m.

Rent programmässigt har du möjlighet att låsa upp din bokföring och därefter göra momsredovisningarna. Det görs i så fall under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Efter en upplåsning kan du skapa om dessa månaders momsrapporter via programmets automatiska funktion, så sker ombokningarna som de ska i bakgrunden. Bokföringsnämnden har lite olika riktlinjer för när det är okej att låsa upp sin bokföring och inte, beroende på företagets omfattning m m.

Du kan läsa mer om det här.

/Karl