Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra multipla smådonationer

Jag driver en blogg sedan många år och har nu precis startat mitt företag för att driva detta och annan verksamhet vidare.
Jag öppnade upp ett företagskonto och har kunnat ger möjlighet till donationer via Swish (till företagskontot) vilket mina läsare har efterfrågat länge.
Under första kvällen kom det in ca 50 donationer på mindre belopp. Hur bokför jag dessa? Måste jag skapa en enskilda kunder för varje donator och sedan skapa motsvarande faktura för att matcha donationen? Det känns väldigt krångligt.
Jag är håller på att koppla mitt bankkonto till Visma så jag hoppas att kontohändelserna kommer att synas där och kan bokföras på ett enklare sätt, men jag vet inte hur.

Tack på förhand!

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

donationer ? Till vad?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Donationer som i gåvor för att de uppskattar allt material som finns på hemsidan som är gratis och att de hjälpt dem personligen. Så det är inte donationer som i crowd funding eller för att samla ihop till ett externt välgörande ändamål.

Mia

Det är nog bara att boka upp intäkten under kassa- och bankhändelser på ett konto för donationer. Rent skattemässigt så bör du ta reda på hur dessa donationer ska tas upp i redovisningen. Bedriver du momspliktig verksamhet? Är det moms på dessa donationer eftersom "kunderna" på något sätt fått material från din blogg? 

Du bör både själv googla och ta reda på information om hur detta ska hanteras och även kontakta skatteverket både skriftligt och per telefon och fråga hur det ska hanteras. Därefter är det lätt att bokföra det.

Du kan också ta kontakt med en redovisningskonsult som hjälper dig att kontakta skatteverket och ställa de rätta frågorna. Och tolka svaren.

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa,

Tack för svaret!
Jag har googlat och hittat ett prejudicerande fall av skatterättsnämnden där de fastslagit att donationer från tittare av youtube klipp är skattepliktigt men inte momspliktigt. Jag har också ställt frågan till skatteverket och inväntar svar.

Min fråga nu var främst riktat till hur jag rent systemsmässigt (visma e-eko) gör för att bokföra detta. Jag tolkar ditt svar att jag ska skapa ett "konto" för donationer där jag bokför bankhändelserna. Eller?

Mvh
Mia

Ja, döp om ett 3-konto som har momskod 42 till Donationer så har du koll på det. Sen klickar du på matcha på kontohändelsen och bokför mot detta konto.

Då bedriver du ej momspliktig verksamhet eller kanske blandad verksamhet om du har momspliktig försäljning också. Kan vara bra att tänka på att du inte får göra avdrag för all ingående moms.


Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100