Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföra nettolöneavdrag för betald bilförmån i lönemodulen - eEkonomi

Hej,

Jag kör ett eget AB med eEkonomi och lönemodulen. Snart ska jag få min leasingbil som företaget leasar. Jag har tänkt att göra ett nettolöneavdrag vid löneutbetalningen för att slippa förmånsvärdet. Mina frågor är:
1. Hur bokför jag förmånsvärdet i lönemodulen, konton, etc?
2. Hur bokför jag nettolöneavdraget i lönemodulen, konton, etc.

Jag hittar ingen bra info om det när det gäller lönemodulen i eEkonomi.

/Martin
75 SVAR 75
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra nettolöneavdrag för betald bilförmån i lönemodulen - eEkonomi

Hej.

Skulle faktiskt rekommendera att du tittar på våran löneserie istället, Visma lön 300.
Där fungerar det fullt ut med bilförmån med nettoavdrag vilket det inte riktigt gör i Visma eEkonomi.

Här är ett supportdokument för Bilförmån och nettoavdrag som gäller för våran löneserie.

Om du tittar på dokumentet så beskriver dem att ändra bokföringskonto på nettoavdraget, vilket inte är några problem då du kan ha många olika lönearter.
Medan i eEkonomi lönebesked så finns bara en löneart för nettoavdrag. Ändrar du bokföringskonto för nettoavdraget så blir det inte rätt om du för en annan anställd blir det inte rätt bokföringskonto.

Med detta kanske du förstår att det kan bli en del manuell handpåläggning med manuell verifikationer för att få rätt på det samt att man behöver justera kontrolluppgifterna i eEkonomi lönebesked men lönearterna i lön 300/600 kan du ställa in direkt var på kontrolluppgiften de ska hamna.

Är du mer intresserad av Lön 300/600 kan du kontakta våran försäljning på telefonnummer 0470 - 70 61 00.

Ha en bra dag.

/Patrik
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Tack för ditt svar.

Som jag har förstått det så ska Lönemodulen i eEkonomi från årsskiftet 16/17 hantera bilförmån, stämmer inte det?

Jag är ensam i mitt företag som jag utgår från att jag klarar mig utan Visma Lön 3000.

Så min fråga kvarstår, hur hanterar jag det i lönemodulen som jag köp till eEkonomi?

/Martin
Highlighted
NY MEDLEM

Bilförmån, ja.

Bilförmån med nettolöneavdrag, nja.

Som jag skrev tidigare är du då ensam så kan man ju ändra bokföringskontot för nettoavdraget så man får det på ett kostnadskonto istället.

Du kan använda dig utav supportdokumentet jag skrev tidigare, du går in i Inställningar - Företagsinställningarna - Löneuppgifter och justera bokföringskontot för Avdrag efter skatt.

Som du ser finns dock ingen löneart i eEkonomi för att minska förmånen som du betalar netto.

Räcker det att skriva en textrad vad förmånsvärdet är och det minskade förmånsvärdet är?

Sen vid årets slut när du skapar kontrolluppgifter måste du gå in och redigera så det stämmer med siffrorna gällande förmånen, inbetalning, bilkod och så vidare.

Mer finns på Kontrolluppgifter.

/Patrik
Highlighted
NY MEDLEM

Ok, tack för snabbt svar!

Om man nu infört hantering av Bilförmån så borde det inte ligga så långt borta till att göra det komplett, dvs även hantera nettolöneavdrag, som är väldigt vanligt förekommande. Har du nån koll på om det är på g?

Frågan du ställer "Räcker det att skriva en textrad vad förmånsvärdet är och det minskade förmånsvärdet är?" är jag nog inte rätt man att svara på tyvärr. Vem kan svara på det tror du?

Med tanke på den bristen i Lönemodulen till eEkonomi så hade det ju varit bra med en tydlig, steg för steg redovisning, hur man gör för att komma runt den bristen, i just eEkonomi. Inte minst mot bakgrund av att man skriver att man hanterar Bilförmåner numera. Vad tror du om det?

/Martin
Highlighted

Hej!

Om du kikar på Skatteverkets hemsida så kan du se vad ett lönebesked bör innehålla. Detta är alltså vad det bör innehålla, kan inte se att det finns några krav. Kontakta gärna Skatteverket för mer information. Kan tänka mig att vissa kollektivavtal eventuellt har riktlinjer så kontrollera även detta. Programfunktionen anpassas dock inte efter specifika kollektivavtal. Lönemodulen är enkel och just till för att få fram ett enkelt lönebesked, t.ex. istället för att göra dina löner i Excel, som många gör. Vi jobbar såklart för att funktionen ska bli bättre och kunna ge er ännu mer hjälp i ert lönearbete, men än så länge är det tänkt att funktionen ska vara väldigt enkelt.

Som det är i dagsläget så är nettoavdrag i samband med bilförmån inget som ser ut att planeras men jag ändrar tråden till ett önskemål så kan fler fylla i att de önskar samma funktion som dig.

Jag tar med mig din synpunkt om att det borde finnas tips på hur man kan hantera detta i programmet med den funktionalitet vi har just nu.

Ha en fortsatt bra dag!
/Sanna
Highlighted
NY MEDLEM

Kollektivavtal? Jag tror att det är väldigt ovanligt att de som använder eEkonomi och lönemodulen är inblandade i kollektiv avtal. Jag antar att den största delen är egenföretagare utan anställda, men vad vet jag!?

Det jag är ute efter är att eEkonomi löser ju det mesta automatiskt men i detta fall, när man ska göra ett nettolöneavdrag så blir det väldigt mycket manuellt arbete och justeringar, bla i kontrolluppgifterna. Risk att det blir fel helt enkelt. En funktion som inbegriper en grund utan hänsyn till några avtal borde ju vara en relativt enkel sak att ta fram kan jag tycka.

Grundargumentationen från min sida är att ni säger att modulen nu hanterar förmånsbil, men samtidigt hanterar den inte nettolöneavdrag för den samma. Nettolöneavdrag är väldigt vanligt när det gäller förmånsbilar idag.

Ja, tips vore bra, eller snarare ett inlägg som tar med de grundläggande stegen i förhållande till lönemodulen.

Jag får helt enkelt hoppas på det bästa och att det är fler än jag som ber om det.

Tack för svar.

/Martin
Highlighted
NY MEDLEM

Jag håller med Martin! Hoppas också på den funktionen i en snar framtid, då det är väldigt vanligt förekommande med just nettolöneavdrag!
Highlighted

Hej allihopa!

Tusen tack för att ni tagit er tid att lyfta ett önskemål här på vårt supportforum - Vi är alltid tacksamma för all feedback 🙂

I dagsläget hanterar inte lönedelen i eEkonomi en bilförmån med nettoavdrag precis som ni skrivit om ovan, som det ser ut nu finns inget beslut på att utveckla det inom den närmsta framtiden. Vi rekommenderar självklart alla användare som har samma önskemål att gå in och rösta på tråden eller skriva en kommentar, vi kommer hålla den under uppsikt för att se hur den utvecklas.

Vi återkommer självklart i tråden om en ändring blir aktuell.

Ha en härlig fredag!

/Lovisa
Highlighted
NY MEDLEM

Önskar också denna funktion.
Men sannolikheten att den funktionen kommer är lika stor som att jag kommer ha en egen heltids anställd för mitt företags ekonomi innan kvartal 1 är slut 

Samtidigt får jag försvara visma där att lönemodulen är en ytterst enkel modul för att skapa lönebesked i ett fakturerings och bokföringsprogram
Modulen är troligen inte avsedd för att hantera "Komplexa" löner utan mer en nödlösning 1-3 ägare som tar ut lön ur sitt eget företag.