Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johanna
MEDLEM

Bokföra och matcha kreditfaktura med orginalfakturan

3365C36C-4B1E-45F1-A4EE-1CFA6DE1DD39.jpegJag håller på att försöka matcha min faktura på 2005 kr som jag har fått en del av krediterad på en kreditnota (437 kr) 

 

borde jag inte ha skrivit att jag betalade hela beloppet när jag klickade betala faktura ?

 

Båda fakturorna är bokförda som betalade men jag förstår inte hur jag ska koppla ihop dem som man förstår att jag endast betalar 1568 kr av orginalfakturan pga av kreditnotan. Jag provade ny bankhändelse men jag kan inte koppla ihop dem, kreditnotan kommer inte upp i valen av fakturor att matcha mot. 

 

Är helst lost, förklara gärna så enkelt som möjligt så jag hänger med. Nybörjare delux! 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Johanna,

 

Hur har du betalat dina fakturor? På bilden ser det ut om om du har valt kassakontot 1910. Prova att du byter till 1930 och se om dina fakturor dyker upp. 

 

De bankhändelser som du registrerar under Kassa- och bankhändelser ska vara en spegling av kontoutdraget från banken. I de flesta fall klarar programmet att matcha in- och utbetalningar mot fakturor, men om du till exempel har avrundat beloppet eller delbetalt en faktura måste du matcha händelsen manuellt.

 

I hjälpen finns ett avsnitt som heter Matcha bankhändelser med bokföringshändelser. Hoppas det kan underlätta för dig och fastnar du är du alltid välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna. 

 

/Tinna