Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra om ett tidigare år

Jag har sedan i Juni bokfört allt i ett annat program som tydligen inte funkade som det skulle och nu behöver jag bokföra om i princip hela 2016. Har redan startat med att bokföra in det nya året. 
Men när jag försöker lägga in fakturorna så får de samma fakturanummer serie som årets, vilket inte känns så bra. HJÄLP måste jag ta bort detta år och färdigställa 2016 först?

En av anledningarna till att jag måste göra om är att mina momsrapporter enligt det gamla systemet visar 0 kr vissa månade trots både inköp och försäljning
1 SVAR 1
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Oavsett om du bokför fakturor på 2016 eller 2017 så kommer dom gå i samma nummerföljd. Ex. bokför du en faktura på 2017 och den får fakturanummer 1 och du sedan bokför en faktura på 2016 så kommer den få fakturanummer 2. 

Om jag förstår dig rätt vill du inte att fakturor du bokför i 2016 hamnar i samma nummerföljd som fakturor i 2017? Det är ingenting som du kan ställa in utan jag tänker att du istället bokför fakturor under 2016 via manuella verifikationer, under Bokföring - Verifikationer. På så vis "snor" dom inte fakturanummer i nuvarande nummerföljd. När du väl är klar med 2016 kan du fortsätta att skapa fakturor för 2017 via Försäljning - Kundfakturor och nummerföljden kommer löpa på korrekt. Detta förutsätter dock att fakturorna som du skapat i ditt tidigare program finns sparade. 

Återkom gärna vid funderingar.

/Moa