Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra postförskott betalat med bankgiro - eEkonomi

Hej,

Jag har en liten fundering. När jag säljer en vara som betalas mot postförskott, säg den 28 April, sa är ju faktureringsdatumet detsamma. (Jag har faktureringsmetoden). Kunden betalar in pengarna pa kontot via bankgiro den 5 Maj. Denna betalning kommer ju upp i mitt kontoutdrag den 5 Maj. Hur ska jag bokföra denna betalning? Ska jag ändra datumet i det inklistrade kontoutdraget sa att det blir bokfört den 28 April?

Tack!
3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Bara för att dubbelkolla menar du att din kund betalar till ett annat företag som sen för över pengarna till dig, eller är det att kunden betalar mot en faktura?
Om kunden betalar sin faktura först 5 maj och det är då du får pengarna så hanteras det som vanligt. Då matchar du beloppet mot fakturan med datum 5 maj.

Eftersom du bokför enligt faktureringsmetoden så bokförs försäljningen när du skapar fakturan, 28 april.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Kunden betalar mot postförskott direkt in pa vart bankkonto via bankgiro sa betalningen syns i bankutdraget som jag klistrar in i Visma eEkonomi. Sedan klickar jag pa matcha och bokför detta som en övrig insättning/egen kontering (själva beställningen och faktureringen sköts utanför visma da jag har en annan webbshops-leverantör). Detta medför väl att betalningen bokförs pa det datum som pengarna sattes in pa och inte pa datumet som beställningen gjordes? Betalningen ska väl egentligen bokföras pa datumet som beställningen gjordes eftersom jag har faktureringsmetoden?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Okej då är jag med.

Om du då vill ha försäljningen redovisad i april så lägger du upp detta via en verifikation under Bokföring - Verifikationer.
I debet lägger du 1510 eller ett underkonto för att redovisa fordran.
I kredit lägger du försäljningskonto och eventuell moms.

När du sen får in pengarna matchar du det mot en Övrig insättning och konterar då 1930 debet och 1510 eller kontot du använde i kredit.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~