Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning och inlösen av presentkort

Jag har en kund som köpt presentkort på en vinprovning och har registrerat den så här:

20180319 Betalning för presentkort:

1940 Övriga bankkonton - Debet                     3000 kr

2990 Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter - Kredit   3000 kr

Kunden har inte använt presentkortet under 2018 utan kommer att boka vinprovning 2019.

Ska jag göra boka något 2018 för att föra in i 2019 typ "interrim"?


Senare när kunden löser in presentkortet och jag utför tjänsten/säljer varan kommer jag att bokföra presentkortet såhär:

D 2990 3000,00

K2611 600,00

K3041 2400,00


Tänker jag rätt?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

1 Du behöver inte göra något ytterligare i bokföringen med anledning av att kunden väntar med att lösa in presentkortet till 2019 - du har kortet redan bokfört som en skuld.

2 Du har konterat inlösen rätt

3 Du måste däremot kolla med skatteverket vad som gäller i ditt fall eftersom vissa presentkort/vouchers skall momsredovisas redan när de säljs, trots att kunden inte nyttjar det förrän senare.

Mikael

Håller med Mikael där gällande momsen. Här har nog säljaren, vilket är väldigt vanligt, inte koll på reglerna om enfunktions- och flerfunktionsvouchers. Och det här är ju uppenbarligen en enfunktionsvoucher och då skall momsen redovisas vid säljtillfället vilket gör konteringen lite krångligare. Då skulle nog jag välja att boka nettot (ex moms) mot 2420 (skuld presentkort) och sedan momsa den nu i denna perioden. Man får en momsdiff på momsrapporten med det är nästa ända sättet att lösa det. Man kan inte momsmärka 2480 då det "ballar ur" längre fram och det är ett balanskonto, inte ett resultatkonto. Man kan ju gör en del ombokning mellan omsättning och 2480 men idag så fäster faktiskt inte Skatteverket någon större vikt vid momsdifferenser vilket är lite konstigt. 
Men som sagt, när man vet vad presentkortet avser rent momsmässigt så skall momsen redovisas vid försäljningen av detsamma, inte vid inlösen. 
Vid flerfunktionsvoucher så är det däremot så att momsen redovisas vid inlösen. 
Ett smart sätt att "kringgå" detta är att inte sälja presentkort som avser något särskilt utan dom har istället bara ett värde. Då blir det, i de flesta fall, en flerfunktionsvoucher. Lycka till och Gott Nytt År!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack ska ni ha för hjälpen! Jättebra!