Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra resekostnader med moms i eEkonomi Lönebesked

Håller på med att skapa mitt första lönebesked för januari och har stött på problem. Jag har även utlägg som jag vill redovisa på lönespecifikationen. Dessa utlägg är P-avgift, trängselskatt och milersättning. Jag har betalt allt själv med privata pengar och kör min privata bil i tjänsten. Jag har ett AB och är ensam anställd i företaget.

Jag vet inte vilken ordning jag ska redovisa/bokföra detta. Jag har skapat en reseräkning i Excel med alla utlägg specificerade och sammanställda.

Jag har gjort följande: 
Skapade ett nytt lönebesked med min månadslön och lade till en ny rad för skattefri milersättning och angav beloppet. Jag skapade sedan en ny rad "Utlägg resekostnader" och angav kostnaden för min P-biljett och trängselskatt. Sedan klickade jag på bokför.

Nu till min fråga. I och med att jag har summerat ihop kostnaden för P-biljetten och trängselskatt på "Utlägg resekostnader" vad händer då med momsen som P-biljetten har?

Jag kanske förvirrar det hela men hur bokför jag utlägg i samband med lönutbetalning enklast? Som det är nu så har jag inte redovisat den ingående momsen 2641 (för min P-biljett) någonstans. Vad är det jag missar?
4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

När du lägger upp beloppet så hamnar det hela på kontot för resekostnader, konto 5800.

Är det även avdragsgill ingående moms som du vill dra av så kan du skapa en ny verifikation genom att gå in under Bokföring - Verifikationer
Lägg upp 5800 och kreditera det belopp som är avdragsgill ingående moms och sen lägger du konto 2641 (eller det du använder för ingående moms) i debet och lägger momsen där.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

Tack för ditt svar. Är det okej att boka trängselskatten på 5800 föresten?

Mvh Magnus

Hej Magnus!

Ja, men normalt skulle jag nog föreslå konto 5616 för trängselskatten och 5610 för parkeringsavgiften.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej.. tack för hjälpen! 🙂