Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra royaltyintäkter från USA, betalda i EUR via Storbritannien

Hej!

Har en ekonomisk förening med två vänner som i praktiken är ett band.

Vi distribuerar vår musik till via CDBaby, en så kallad aggregator/metadistributör som i sin tur får ut musiken till tjänster som Spotify, iTunes etc.

CDBaby får in de royaltyintäkter som vår musik genererar och betalar sedan vidare dessa till vårt företagskonto kvartalsvis. 

Så vitt vi förstått det så är detta att räknas som försäljning av tjänst.

Företaget i sig är registrerat i Oregon, USA.

På vår internetbank står det att avsändaren är CDBaby men att banken är Wells Fargo Bank i London UK. Betalningen är gjord i EUR och jag undrar nu om detta är att anses som en intäkt av tjänst från land UTANFÖR EU (export av tjänst) eller om det är att anses som intäkt av tjänst från land inom EU?

Ingenstans har de givit oss ett VAT nummer och de har heller aldrig begärt ett av oss, vilket leder mig till tanken att det är att betrakta som att de endast använder sig av en bank i EU men att det själva affären sker USA-Sverige.

Vad är er bedömning och isf. Hur bokför jag det?
Använder kontantmetoden.

Bästa hälsningar,

Max 

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-13

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Precis som du är inne på så brukar man utgå från vart företaget är anlagt, vilket i detta fallet är USA. Därför bör inkomsten betraktas som en försäljning utanför EU, där konto 3045 brukar användas. Jag skulle dock också vilja att du dubbelkollar detta med Skatteverket så allting verkligen blir och hanteras korrekt.

Ha en trevlig dag!

/Karl