Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra tävlingsvinst som utlottas

Om jag har en tävling på nätet där jag lottar ut en vinst i form av en vara (ca värde 250kr). Behöver jag bokföra detta i programmet?

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ja, det ska bokföras.

Det bästa vore om du kunde leta upp fakturan med inköpet av varan som du lottar ut för att se vad den kostade att köpa in, ex moms. Jag misstänker att du har hanterat detta som ett varuinköp. Detta inköp ska hanteras under gruppen reklam och PR. Du kan säkert skapa en ny affärshändelse/verifikation och vända kostnaden så att kostnaden för reklam ökar och varuinköp minskar.

Nu rörde sig detta om väldigt lite pengar men rent principiellt ska kostaden hamna på raden för reklam och inte varuinköp. I företag som säljer varor är det intressant att följa upp ett nyckeltal som heter bruttovinst. Bruttovinst handlar om vilket påslag man har på sina produkter och hur mycket du får över om du t.ex. säljer varor för t.ex. 100 kr. Om du har bokfört varor som varuinköp vars syfte var att bli utlottade blir bruttovinsten missvisande.

Hälsningar Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen!
/Micke
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta inköp är inlagt under "övriga utgifter" i ert bokföringsprogram, eftersom det både används till försäljning och till del av verksamhet (en del av sakerna ingår ibland i kursverksamhets samt används på kurser). Har kollat med skatteverket och det är okej att göra så eftersom de inte handlar om så stora summor. Har tex köpt in 50st av en vara (hundleksak). Men om jag alltså vill ge bort en av denna vara i en tävling, måste jag alltså då dela fakturan på 50 och lägga en leksak som ett annat inköp? Låter krångligt.

Mvh Pia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pia

Jag håller med om att det är små belopp i ditt fall och att det inte är hela världen om några kronor hamnar på fel rad i resultaträkningen. Jag är inte så petig när jag bokför själv. Rent principiellt är det syftet med inköpet som avgör hur det ska bokföras. Köper företaget in något som man har för avsikt att sälja vidare ska det bokas som inköp av varor, köper man något man har för avsikt att skänka bort i reklamsyfte ska det bokföras som en reklamkostnad. Eftersom det är så små belopp i ditt fall hade jag valt att bokföra hela inköpet under samma grupp som större delen av inköpet avser.

Hälsningar Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Produkter som PR - hur bokförs detta?.


Hej!
Jag har ett företag i blomsterbranschen och har lämnat blomsterbuketter och visitkort hos några valda företag på orten som PR.
Hur ska jag bokföra detta?
Det är inte hela inköp som gått till PR utan endast delar av fakturor - och dessa har jag angett som "Varor och material".
Hur värdesätter jag detta? Jag har tänkt marknadspris som PR-kostnad - är det rätt?
Och hur gör jag utgiftsposten? Uttaget är ju varken kassa eller konto?

Tacksam för vägledning!
Camilla
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hoppas att du får svar på din fråga i denna tråd.

Återkom gärna här om du har fler funderingar.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har samma fråga som Camilla ovan men känner inte att den frågan är besvarad eftersom det är en tillverkad produkt som skänks bort och inte en inköpt vara.
Med vänlig hälsning,
Susanne
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra priser till en tävling?.


Vi skall ha en tävling för våra franchisetagare och vi kommer att dela ut 1:a, 2:a och 3:e pris, dvs biopresentkort, en kniv och en vinflaska. Hur skall jag bokföra dessa inköp?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sussiebyggare,

Jag tänker att det ändå ska bokföras så som Pär beskriver ovan, då jag förmodar att du vid något tillfälle köpt in material för att kunna tillverka produkten som du sedan skänker bort.

Återkom gärna med mer info om jag missuppfattat din fråga

Ha en fin kväll
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svaret!
Jag läste någon annanstans att man skulle boka mot 3051 resp. 2611.
AmandaEr
MEDLEM

Jag har precis haft en påskutlottning i min butik och undrar nu hur jag ska bokföra det. 

Är summan jag ska bokföra inköpssumman (en av mina vanliga varor, alltså ej köpt specifikt för utlottningen) eller ska jag bokföra försäljningspriset? Inköpssumman blir ju lite knepigt eftersom jag köper in garn som jag sen färgar så det är ju inte en färdig produkt jag köper.