Jag har föregående månad som löneperiod. I december gjorde jag en lönespec (i Visma eEkonomi Smart) och en löneutbetalning. Men arbetsgivaravgiften och skatten kommer ju dras först nu i januari från skattekontot och därför borde de bokföras som upplupna kostnader? I lönespecen hittade jag ingenting om att jag kunde bokföra dem som det. Så jag skapade, utöver lönespecen, två nya verifikationer (på den 31/12 2020) en för skatten under:
2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter - Kredit
2710 - Personlskatt - Debit
och en för arbetsgivaravgifterna under:
2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter - Kredit
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter - Debit
för att få med att dessa två just är skulder som betalas först nästkommande år.
Har jag tänkt rätt? Och om jag har gjort rätt, hur gör jag för att fullfölja ledet med dessa två kostnader i nästkommande (nuvarande) räkenskapsår? Och om jag tänkt fel, hur borde jag göra i stället?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-04-08
Hej
I viss mån har du tänkt rätt men dina bokningar är inte nödvändiga.
Det normala är att december månads skulder för personalskatt och arbetsgivaravgifter ligger kvar på sina respektive konton 2710 och 2731 över bokslutet och sedan debiteras bort på konto 1630 i samband med deklaration i januari.
MVH
RoffaK
Hej!
Aha! För att i och med bokandet av lönespecen så är summorna redan uppbokade på rätt år?
Exakt
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.