Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KMAB19
MEDLEM

Bokföra upplupen skatt och arbetsgivaravgifter

Jag har föregående månad som löneperiod. I december gjorde jag en lönespec (i Visma eEkonomi Smart) och en löneutbetalning. Men arbetsgivaravgiften och skatten kommer ju dras först nu i januari från skattekontot och därför borde de bokföras som upplupna kostnader? I lönespecen hittade jag ingenting om att jag kunde bokföra dem som det. Så jag skapade, utöver lönespecen, två nya verifikationer (på den 31/12 2020) en för skatten under:

2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter -  Kredit

2710 - Personlskatt - Debit

och en för arbetsgivaravgifterna under:

2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter -  Kredit

2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter - Debit

för att få med att dessa två just är skulder som betalas först nästkommande år. 

Har jag tänkt rätt? Och om jag har gjort rätt, hur gör jag för att fullfölja ledet med dessa två kostnader i nästkommande (nuvarande) räkenskapsår?  Och om jag tänkt fel, hur borde jag göra i stället? 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-04-08

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

I viss mån har du tänkt rätt men dina bokningar är inte nödvändiga.

Det normala är att december månads skulder för personalskatt och arbetsgivaravgifter ligger kvar på sina respektive konton 2710 och 2731 över bokslutet och sedan debiteras bort på konto 1630 i samband med deklaration i januari.

MVH

RoffaK

Hej!

Aha! För att i och med bokandet av lönespecen så är summorna redan uppbokade på rätt år? 

Exakt