Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra upptankning av maskin för kunds räkning - eEkonomi

Jag bedriver uthyrning av maskiner. I normalfallet så tankar kunden själv upp maskinen och återlämnar denna fulltankad men jag erbjuder även att tanka upp den för deras räkning och sedan fakturera dem kostnaden. I detta fall tar jag 20 kr per liter inklusive moms vilket är ett visst påslag på inköpspriset. Inköpet av drivmedlet görs med egna medel då jag inte har något företagskort. Hur bokförs dessa transaktioner?
2 SVAR 2

Re: Bokföra upptankning av maskin för kunds räkning - eEkonomi

Borde bli utlägg typ kto 2013 och varuinköp, föreslagsvis lägger du upp en särskilt 40xx-konto för att  hålla reda på det. Full moms i bägge lägena. Viktigt att det går att följa dessa inköp mot försäljningsfakturor då det lätt kan ses som privat av Skatteverket. Lycka till!
ANSTÄLLD

Re: Bokföra upptankning av maskin för kunds räkning - eEkonomi

Hej Micke,

Min tanke går som Accountantfromhell_singland ovan, vill även slå ett slag för ett "Supporten tipsar-inlägg" vi har om vad du kan behöva göra sedan.
Om du gör inköp och sedan fakturerar kan du behöva kvitta kundfakturan mot leverantörsfakturan (om du får fakturor för utläggen t.ex). Kan vara värt att kika på om den här instruktionen hade passat dig. Den fungerar om du har faktureringsmetoden och fakuror i SEK.

Hoppas allt går bra och ha det gott!

/Sofia