Kund betalade in en del av beloppet hon skulle betala. Fick göra en manuell ansökan om ROT hos Skatteverket för den del (procentuell) hon betalat in. Rot betalades ut och jag bokförde denna men nu när jag ska skicka påminnelse för resterande belopp så har ROT-beloppet dragits på hennes del att betala, så att när jag vill skicka en påminnelse så står det att hon skall betala 7800kr fast hon har 60.000kr kvar att betala.
Hur kan man bokföra så att det syns att ROT- utbetalningen är just det?
Hej @EbSoMa
Tack för att du har kontaktat oss.
Det verkar som att betalningen har registrerats felaktigt, vilket gör att ROT-beloppet har dragits av från summan kunden fortfarande är skyldig.
För att rätta till detta, rekommenderar vi att du ångrar matchningen för att fakturan ska visas som helt obetald. Därefter kan du skriva ut en påminnelse och se om hela beloppet som kunden är skyldig att betala syns på påminnelsen.
Så här kan du göra steg för steg:
Om detta inte löser problemet, vänligen kontakta vår support för vidare hjälp.
Trevlig helg!
Men hur bokför jag utbetalningen av ROT från Skatteverket som inkommit (en del av ROT-beloppet) som inte är inskickad via fil utan ansökt manuellt.
Ja så kan jag göra för att få fram rätt belopp på påminnelsen men ska jag bara strunta i att bokföra beloppet tills vi fått in resterande belopp?
Hej @EbSoMa
För att kunna registrera Skatteverkets del behöver slutkunden först ha betalat hela sin del till företaget. När denna betalning är genomförd kan du sedan registrera de pengar som du mottagit från Skatteverket.
Vi vill se hur din ansökan har hanterats samt vad du har för status på fakturan. För att undvika eventuella missförstånd och säkerställa att allt blir rätt, rekommenderar vi att du kontaktar vår support. Då kan vi tillsammans gå igenom hur fakturan ser ut och sedan rådgöra med dig.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.