Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utgifter i ab som ej är med på konto utdrag - eEkonomi

Jag har vissa utgifter i mitt AB som ej finns med på kontoutdrag då dom är generella avdrag eller saker köpta kontant. Hur bokför jag dom för 2016  så det stämmer emot mitt kontoutdrag?
Det är tex traktamente, milersättning och verktyg köpta kontant. Jag gissar att jag lägger in dom som en kortsiktig skuld och tar ut dessa pengar från mitt AB i år. Det går ju inte att veta vad milersättning eller traktamente blir förren det året är över.
5 SVAR 5

Hej Fredde
Alla sådana här utgigifter skall bokas löpand mot 2893 kontot under förutsättning att du är ägare. Milersättning och ev traktamente också. Har du missat det 2016 Så boka upp det i samband med bokslut. Verktyg skall du antingen boka upp som tillgångar och göra avskrivningar på eller såsom förbrukningsinventarie. Det är beloppet och ditt resultat som styr den delen. Har du vinst och orkar med direktiavskrivning så gör det upp till ca 22 000kr. Sedan är det också en fråga om du vill bygga substansvärde i företaget. Lycka till.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen!
Men då stämmer ju inte mina uttag med bankkonto uttdraget. Det måste det göra? Eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, bankens kontoutdrag måste stämma med din bokförings siffror. Du har ett aktiebolag och det medför vissa skyldigheter. Exempelvis är det inte tillåtet att "låna" pengar av företaget. Allt som går ut från företagets bankkonto skall ha ett verifikat (kvitto på inköpet / faktura) som specificerar vad det varit och det skall bokföras på den dag uttaget skedde.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Och tack för ett så snabbt svar

Har du själv tagit ut pengar bokförs dessa också mot 2893