Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utlägg för ett köp inom EU åt kund

Jag har en enskild firma och gjorde i april ett inköp av tjänst inom EU som en kund ska betala. Eftersom vi inte bestämt formerna runt detta så glömdes det bort.

Första problemet, fakturan blev inte bokförd i min firma i april, kan jag ta upp den i bokföringen denna månad eller måste jag gå tillbaka till april och justera bokföringen och momsdeklarationen? Just nu är det som att jag betalat med egna pengar och inte bokfört det.

Nästa fråga är hur jag fakturerar vidare ett sånt inköp till kund. Jag har gjort affären med 0% moms (reverse charge som det står på fakturan) men om jag skickar vidare fakturan till kund läggs det på 25% moms.

Hur ska man lösa detta på smidigaste sätt?

Likaså undrar jag för framtiden om jag gör ett sådant inköp som är adresserat till mitt företag men en kund betalar direkt. Hur bokför man det?
Kändes som det blev lite krångligt 🙂

9 SVAR 9

Hej Sweetstone!

Om vi börjar med att du missat att bokföra inköpsfaktura så kan du alltid göra det i efterhand. Skulle själv boka det på den månad som den gjordes. Risken finns alltid att skatteverket upptäcker det hela och du får en onödiga förfrågan annars. Du ska också göra en frivillig rättelse i din momsredovisning.

När du fakturerar det här vidare skall du lägga på moms precis som vanlig försäljning. Var du har köpt en tjänst/vara påverkar inte momsplikten mellan dig och din kund.

Visst kan du låta kunden betala  direkt till din leverantör. Men då skall också fakturan ställas till din kund direkt från din leverantör. Är din kund momsregistrerade så skall kundens vat-nummer användas. Annars skall leverantören debitera moms.

Tack, jag får helt enkelt fixa det i april's bokföring och rätta momsdeklarationen.
Alltid lättast att göra rätt från början dock 🙂

Nu bokförde jag fakturorna i april mot köp med egna pengar och allt är som förväntat.
Men jag kan inte återöppna momsdeklaration i Visma eEkonomi och posterna dyker upp i momsdeklaration för Okt-Dec istället med varning på avvikande datum för de två posterna jag la till.

Ska det vara så?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu bokförde jag fakturorna i april mot köp med egna pengar och allt är som förväntat.
Men jag kan inte återöppna momsdeklaration i Visma eEkonomi och posterna dyker upp i momsdeklaration för Okt-Dec istället med varning på avvikande datum för de två posterna jag la till.

Ska det vara så?

Om du vill kan du ändra datum  på verifikationen och skriva en förklaring som bilaga till verifikationen. Så vet du hur du tänkte om det blir frågor. Vet av egen erfarenhet att man glömmer saker ganska fort och frågan kommer efter ett år finns inte en chans att komma ihåg hur man resonerat.

Menar du att ändra datum på verifikationen där jag betalade fakturorna med egna pengar så att allt hamnar i nuvarande period?

Dvs. sätta t.ex. 23/11 på verifikationen där jag betalade fakturan och en bilaga som nämner fakturorna och en minnesanteckning?
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Sweetstone, 

Precis som du skriver så kommer posterna med på momsdeklarationen för Okt - Dec, detta för att det bokfördes i efterhand när momsredovisningen för April redan var skapad och inte fick med verifikationen. Eftersom det är ett inköp så ska det redovisas till skatteverket och i detta fallet kan det vara bra att kolla med dem hur de tycker du ska göra men jag tycker inte du behöver ändra datum på verifikationen eftersom inköpet då inte bokförs helt korrekt tänker jag. 

Kika med skatteverket om dem vill att du ska göra en rättelse för Aprils momsredovisning eller om du kan ta upp inköpet i nästa momsdeklaration du gör istället (okt-dec). Måste du göra en rättelse så måste du i eEkonomi ta bort dem momsredovisningar som är gjorda efter, det gör du genom att klicka på den senaste momsredovisningen under BokföringMomsredovisning, väljer Åtgärder och Ångra. Detta gör du fram till du har tagit bort alla så du kan skapa om April - Juni igen och då kommer posten du skapat nu komma med i den så du kan skicka in den nya filen till Skatteverket, därefter får du skapa om de andra momsredovisningarna igen också. 
Tar du istället med den på denna momsredovisning så behöver du inte göra något, då tas denna post med automatiskt. En varning kommer upp då datum är avvikande men du kommer ändå kunna bokföra.

Hoppas detta hjälpte dig på vägen, har av dig om något är oklart. 
/My 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,
Tack, jag gjorde du beskrev det. Det kändes lättare att ångra två moms och skicka in ändring till skatteverket. Gick dessutom snabbare en att starta en dialog med Skatteverket 🙂

/Claes

Inköp från EU med omvänd beskattning skall redovisas i den period dom gjordes, detta även oavsett om du har kontant- eller faktureringsmetoden. Att det är krångligt att ändra i eEkonomi är mer ett programtekniskt problem än Skatteverkets. Även låsningen av perioder ställer ju till det för den som är duktig och gör sånt. Där blir bokningen i en period men rättelsen i en annan. 
Om dom någonsin upptäcker detta och om det skulle få några följder är däremot en helt annan fråga. Lycka till!