Jag har en enskild firma och gjorde i april ett inköp av tjänst inom EU som en kund ska betala. Eftersom vi inte bestämt formerna runt detta så glömdes det bort.
Första problemet, fakturan blev inte bokförd i min firma i april, kan jag ta upp den i bokföringen denna månad eller måste jag gå tillbaka till april och justera bokföringen och momsdeklarationen? Just nu är det som att jag betalat med egna pengar och inte bokfört det.
Nästa fråga är hur jag fakturerar vidare ett sånt inköp till kund. Jag har gjort affären med 0% moms (reverse charge som det står på fakturan) men om jag skickar vidare fakturan till kund läggs det på 25% moms.
Hur ska man lösa detta på smidigaste sätt?
Likaså undrar jag för framtiden om jag gör ett sådant inköp som är adresserat till mitt företag men en kund betalar direkt. Hur bokför man det?
Kändes som det blev lite krångligt 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.