Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utlägga för hotell i utlandet som ska vidarefaktureras till kund!

Har betalat ett hotell i Tyskland med mitt företagskort som kunden jag jobbar hos ska betala. Om jag bokför kostnaden som utlägg kund 1681 i debet och sen 1930 i kredit eftersom pengarna har dragits från företagskortet. När jag sen på fakturan till kund lägger in utlägget med ett nytt artikelnr så kommer utlägget att bokföras som tjänster med 25% moms och bokförs då på kontot 3041 (Försäljn tjänst 25%). Hur gör jag sen när fakturan är betald för att boka bort utlägget till kund som ligger kvar på konto 1681? Jag måste väl boka bort det konto på något sätt eftersom annars ser det ut som kunden är fortfarande skyldig mig pengar.

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-05-23.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Charlotta! Du delar på utlägg och vidarefakturering. Vid utlägg ska man bokföra på 1681 men är det en inköp man gjort i sitt eget namn men som man sedan fakturerar vidare handlar det om vidarefakturering. Då ska moms läggas på försäljningen och inköpet bokförs som ett vanligt inköp, alltså en kostnad. I detta fallet verkar det som om försäljningen bokförts korrekt men inköpet skulle förmodligen inte varit på 1681 eftersom det vidarefaktureras, och därmed istället skulle det bokföras mot ett vanligt inköpskonto.