Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utvecklingskostnader samt kostader för demo system

Hej.
1, Vi har anlitat ett företag som hjälper oss att utveckla en styrbox. Hur bör jag bokföra dessa kostnader ? Konton ? Debet ? Kredit ?

2, Vi kommer även att sätta upp ett antal demosystem hos kunder. Hur bör dessa bokföras ?
 Konton ? Debet ? Kredit ? Systemen kommer vi inte att få tillbaka.
Tack på förhand.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-16

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

  1. Du får förmodligen en faktura ifrån dem på kostanden för utvecklingen. Med tanke på frågan, gissar jag att du kör kontaktmetoden, så när du betalar bokar du i kredit kontot för banken eller handkassan om du ger pengar i kontanter... I debet bokar du momsen på 2641 och kostnaden för konsultarvode 6550.
  2. På fråga två är frågan hur dessa demosystem är bokförda idag. Ligger de som lagervara (styrboxarna) eller som utvecklingskostnader idag eller hur har ni bokat det hela?

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.
Tack för svar.
Fråga 1, OK

Fråga 2,
Jag har inte bokat upp fakturorna på produkterna som ska levereras som demoprodukter.
Vilka konton tycker du man bör använda där ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Undrar om man inte ska lägga detta som en reklamkostnad, för det är ju egentligen reklam det handlar om. Reklam ligger under 5950 - Butiksreklam och återförsäljarreklam.

Sen ber jag om ursäkt för mina stavfel i tidigare svar, men jag hoppas du kunde lista ut vad jag menade i alla fall...

//L