Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra värdeavi från skatteverket samt inbetalning till skatteverket

Hej!

Min firma startade tidigare i år och utför hushållsnära tjänster. Vi har använt oss av ett annat bokföringsprogram från starten fram till nu, och jag märkte att vi har gjort väldigt mycket fel. Jag har nu lärt mig mycket mer om bokföring och hela processen, så jag bestämde mig för att göra om hela bokföringen från början nu när jag började använda Visma eEkonomi. Det var inte speciellt många verifikationer, och jag har redan kommit mer än halvvägs, dock har jag nu stött på ett problem som grundar sig i min i början bristande bokföringskunskap.

På vår första kundfatura vi utfärdade, i februari månad, fick vi som bestämt 50% av fakturabeloppet inbetalt av kunden, och sedan ansökte vi om pengar från skatteverket. Dock hade vi glömt att anmäla vårt konto/bankgironummer till skatteverket, så vi fick en värdeavi med beloppet vi begärt skickad till brevlådan. Beloppet var endast på 318 kr så jag väntade med att gå och lösa in den, ända tills den gick ut. Dock fyllde jag i på momsdeklarationen för jan-mars i ruta 05 "Momspliktig försäljning som ej ingår i annan ruta" ett belopp som motsvarade att vi hade fått betalt för hela fakturan (alltså som om vi även fått pengarna från skatteverket in på vårt konto).

Jag har hittills matchat alla mina bankhändelser fram till den 19 maj 2014, men har nu kommit till en inbetalning jag gjorde till skatteverket den 19 maj på 398 kr. Denna avsedde arbetsgivaravgifterna och den avdragna skatten för april, men jag behövde inte betala hela beloppet p.g.a. att skatteverket kvittat en del av min skuld mot moms för jan-mars som jag skulle få tillbaka. Nedan ser ni mitt utdrag från skattekontot för perioden.

Jag undrar nu hur jag ska göra för att korrekt bokföra min inbetalning till skatteverket på 398 kr. Om jag skapar en momsredovisning för jan-mars och bokför för att sedan kunna bokföra min inbetalning till skatteverket så stämmer ju inte den momsredovisningen eftersom min värdeavi från skatteverket inte finns med där, och således blir summan "Moms att betala eller få tillbaka" fel.

Jag hade varit jättetacksam om ni kunde hjälpa mig med detta så snart som möjligt, då jag inte alls förstår hur jag ska göra!

Tack på förhand!
4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om jag läser skatteverkets kontoutdrag rätt har du redan skrivit ut och deklarerat momsredovisning för januari-mars. Den visade på 285 att få tillbaks och bör finnas i din bokföring på konto 2650 (debet). 

Din inbetalning på 398 ska alltså bokföras så här:

Konto 2650                      285 (kredit)
Konto 2710 (skatt)           450 (debet)
Konto 2640 (arb.avg)       232 (debet)
Konto 1930                      398 (kredit)
Konto 3740(öresutj)             1 (debet)

Att skapa en ny momsredovisning ska inte vara nödvändigt.

Sen återstår frågan om du löst ut värdeavin på 318 eller om den ligger outnyttjad på skatteverket. Den påverkar i alla fall inte ovanstående bokföring av din inbetalning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Roffak, och tack för ditt svar!

Det stämmer att jag deklarerat moms för januari-mars. Dock gjorde den deklarationen utan att skriva ut någon momsrapport från det bokföringsprogram jag använde då, utan jag räknade ihop den i huvudet, då min bokföring inte alls var i ordning p.g.a. min då bristande kunskap och mitt dåvarande värdelösa bokföringsprogram.

Som sagt gör jag om allting nu när jag bytt till Visma p.g.a. att min gamla bokföring innehöll så mycket fel. Jag har alltså återskapat alla gamla fakturor till kunder o.s.v. fast i Visma eEkonomi istället, och matchat dessa mot mina bankhändelser från början, även om de redan är skickade och betalda för länge sedan. Jag vet att detta kanske inte är det rekommenderade sättet att göra på, men i mitt fall avgjorde jag att det var bäst så. Nu har jag alltså kommit till att återskapa momsredovisningen, då jag inte alls har någon sådan bokförd, och det måste jag ju ha innan jag bokför inbetalningen till skatteverket.

Problemet med att göra en ny momsredovisning är att jag inte bokfört värdeavin på 318 kr från skatteverket, men när jag gjorde momsdeklarationen för januari-mars räknade jag med den (alltså som att den var bokförd som en inbetalning från skatteverket). Värdeavin ligger nu här hos mig och jag har inte löst in den, men jag kan inte heller lösa in den för att sista giltighetsdatum passerat.

Det jag måste göra är alltså:

1. Bokföra den icke inlösta värdeavin på något sätt. För att det ska stämma måste värdeavin göra så att dess belopp exkl. moms hamnar på momsredovisningen för januari-mars (jag fick den innan jag gjorde momsdeklarationen).
2. När värdeavin är bokförd kan jag göra en momsredovisning för januari-mars och bokföra.
3. När detta är gjort kan jag bokföra min inbetalning till skatteverket på det sätt du skrev.

Hoppas det blev lite tydligare för dig, och att du har ett förslag på hur värdeavin ska bokföras!

Jag har alltså fått den, men inte löst in den, och sista giltighetsdatum har passerat så jag kan inte få pengarna på mitt konto.

Tack på förhand!

EDIT:
Läste nu att jag kan få pengarna från den outlösta värdeavin inbetalda på mitt bankkonto då den har gått ut, om jag kontaktar skatteverket. Dock kommer isåfall inte det beloppet hamna på momsdeklarationen för jan-mars eftersom jag får det utbetalt nu istället. Kan jag lösa det på något sätt?
Roffakab
CHAMPION

Hej

Bokför värdeavin som en upplupen intäkt under perioden jan-mar.

Konto 1790 upplupna intäkter (debet)
Konto 30xx försäljning (kredit)

Använd ett datum som ligger inom momsredovisningsperioden.

När du väl får en utbetalning löser du upp den upplupna intäkten på 1790.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack så jättemycket för all hjälp, nu förstår jag i princip hur jag ska göra!

Dock är det en till sak jag behöver hjälp med. När jag bokför värdeavin som en upplupen intäkt under perioden jan-mars, hur gör jag så att det matchas mot fakturan så det står att den är helt betald?

Tack ännu en gång!