Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokförd på fel datum - eEkonomi

Faktura gjord i rätt månad men betalningen bokförd i fel månad. Hur rättar jag till det? Driver AB. Faktura konton1510 d3054 kBetalning bokförd1510 k1930 d

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

1 GODKÄNT SVAR

Hej Karin! 

Ja det blir en annan lösning för dig eftersom du inte kan ångra matchningen via Kassa och bankhändelser. Det finns två lösningar, jag specar båda nedan så kan du ju välja vad tycker känns bäst för dig. 

 

Exempel 1

Du skapa en likadan faktura igen men skapa den som kreditfaktura, alltså samma datum och konton men du markerar att det är en Kreditfaktura uppe till höger när den skapas. Därefter bokför du betalningen till denna kreditfaktura, även här på samma sätt och med egna pengar, på så sätt vänder du bokföringen för både fakturan och betalningen. Nu är du tillbaka på ruta 1 och du kan skapa om leverantörsfakturan och därefter bokföra betalningen på denna med hjälp av en ny verifikation. 

 

Exempel 2
Du gör en korrigeringsverifikation på betalningen som blivit bokförd på fel datum, du gör precis som du beskrivit ovan och kan manuellt välja kontot för leverantörsskulder även om programmet i detta fallet avråder dig. När du sedan skapar om verifikationen för betalningen kommer du inte kunna koppla fakturan till denna verifikation eftersom fakturan fortfarande är låst till den verifikation du precis korrigerat. tänker däremot att du kan lägga in i beskrivningen vilken faktura betalningen gäller. 

Jag skulle säga att exempel 1 kanske tar något längre tid men det är ändå den lösning jag rekommenderar, då får du en korrekt verifikation kopplad till en korrekt faktura och i med detta en bättre överblick om du skulle behöva gå igenom bokföringen. Men båda mina exempel är OK att genomföra. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

 

Visa lösning i originalinlägg

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar


Ett sätt är att blunda, göra en mental notering om vad som hänt och sedan har felet rättat till sig själv efter en månad.
//L
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nja..
men det borde ju gå att byta datum på inbetalningen

Hej @hygge_1 

Många gånger går det att korrigera med hjälp av ett knapptryck, det beror helt enkelt på hur verifikationen skapades. Jag tänker att vi kan ta din löneutbetalning som exempel. Jag vet inte om du använder eEkonomis lönemodul eller om du bokför lönen manuellt så jag kommer ge 2 exempel på hur detta kan bokföras och hur du enkelt kan korrigera bokföringen om det skulle blivit fel i efterhand. 

Exempel 1, Lönemodul. 
Du har bokfört en lön via Lön - Lönebesked. Har du inte hunnit bokföra lönebeskedet som betalt när felet upptäcks kan du gå via Lön - Lönebesked - Bokförda lönebesked - Klicka på lönebeskedet - Åtgärder - Makulera. Då skapas en korrigeringsverifikation per automatik som nollar det bokförda saldot. 
När du bokför ett lönebesked som betalt är det bra om du gör det via Kassa och Bankhändelser. På så sätt kan du vid fel gå tillbaka till Kassa och bankhändelser - klicka på händelsen - Ångra matchning. Ångrar du matchningen blir lönebeskedet obetalt igen och du kan makulera det enligt ovan. 

 

Exempel 2, manuell löneutbetalning. 
Skapar du löneutbetalningen manuellt är min rekommendation att du gör det direkt via Kassa och bankhändelser som en manuell kontering. Skulle det sen bli fel, kan du som enligt ovan Ångra matchning så det korrigeras automatiskt och sedan göra om konteringen på nytt. Detta har du säkert koll på men du ser hur det bokförs i vårt inlägg Bokföra lön till anställd - så gör du

 

 

Vissa manuella verifikationer som inte är inkluderade i en låst bokföringsperiod har statusen Preliminär och kan också enkelt makuleras eller tas bort. Undantag på när en verifikation inte kan makuleras kan du läsa i vårt skrivna hjälpavsnitt Makulera eller ta bort en preliminär verifikation, i dessa fallen behövs en korrigeringsverifikation skapas manuellt istället. 

 

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig på vägen för en lättare hantering av korrigeringar och är något oklart får du gärna återkomma. 🙂 
/My 

 

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Linda,

Det bästa och lättaste sättet att åtgärda detta är under Kassa - och bankhändelser.Välj först ditt konto inbetalningen bokfördes mot och leta därefter upp händelsen i listan under Periodens händelser. Du kan sedan klicka på raden med transaktionen så ser du knappen Ångra matchning ute till höger. Klickar du på ångra matchning så skapas en korrigeringsverifikation som vänder bokningen för inbetalningen och kundfakturan får status obetald igen. 

Du kommer nu se transaktionen men ute till höger finns nu knappen Matcha istället. Klickar du på raden igen så kan du ändra bankhändelsen och där ändra datum. Välj det datumet som inbetalningen skedde och spara. Klicka sedan på matcha och välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura, välj kundfakturan det gäller och bokför. Kollar du på verifikationerna som skapades nu så ska inbetalningen ha fått rätt datum 🙂

Hoppas detta löste ditt problem, annars får du gärna återkomma. 
Ha en fin dag! 
/My 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Hade detta problem när jag hade betalat en faktura och tyckte detta var en väldigt fin beskrivning på lösning! Dessvärre hade jag betalat med egna pengar (enskild firma), så den betalningen syns inte på kassa-och bankhändelser.

Sen, när jag ska välja att skapa en korrigeringsverifikation för inbetalningen finns det inte en klickbar box för Leverantörsskulder, så då vill jag lägga till den för hand, men programmet avråder mig från att göra det. Ska jag ändå göra det?

En fråga till: Om jag sen har gjort en korr.-ver. för inbetalningen, är det lika enkelt som tidigare att registrera en inbetalning och koppla den till fakturan, eller ska jag göra en korr för själva fakturan också då, och göra om allt från början?

 

Tack!! 😄

Hej Karin! 

Ja det blir en annan lösning för dig eftersom du inte kan ångra matchningen via Kassa och bankhändelser. Det finns två lösningar, jag specar båda nedan så kan du ju välja vad tycker känns bäst för dig. 

 

Exempel 1

Du skapa en likadan faktura igen men skapa den som kreditfaktura, alltså samma datum och konton men du markerar att det är en Kreditfaktura uppe till höger när den skapas. Därefter bokför du betalningen till denna kreditfaktura, även här på samma sätt och med egna pengar, på så sätt vänder du bokföringen för både fakturan och betalningen. Nu är du tillbaka på ruta 1 och du kan skapa om leverantörsfakturan och därefter bokföra betalningen på denna med hjälp av en ny verifikation. 

 

Exempel 2
Du gör en korrigeringsverifikation på betalningen som blivit bokförd på fel datum, du gör precis som du beskrivit ovan och kan manuellt välja kontot för leverantörsskulder även om programmet i detta fallet avråder dig. När du sedan skapar om verifikationen för betalningen kommer du inte kunna koppla fakturan till denna verifikation eftersom fakturan fortfarande är låst till den verifikation du precis korrigerat. tänker däremot att du kan lägga in i beskrivningen vilken faktura betalningen gäller. 

Jag skulle säga att exempel 1 kanske tar något längre tid men det är ändå den lösning jag rekommenderar, då får du en korrekt verifikation kopplad till en korrekt faktura och i med detta en bättre överblick om du skulle behöva gå igenom bokföringen. Men båda mina exempel är OK att genomföra. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Åh vad bra, tack så hemskt mycket för hjälpen. Jag gör enligt exempel 1, som du säger är det ju skönt att ha betalningen kopplad till fakturan. Tack igen!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Har ett liknande problem bara det att jag bokförde en utbetalning från skattekontot i november ett år framåt i tiden.. då saknas ångraknappen när jag går in under kassa -och bankhändelser. Hur gör jag för att ta bort verifikationen? 
Mvh
Gustav

Hej gurra

Den händelsen du bokade framåt i tiden, visst skapades den under Bokföring - Verifikationer?
Gå dit och öppna den felaktiga verifikationen - åtgärder - skapa korrigeringsverifikation - bocka i alla rutor (ska finnas en för varje konto) och välj sedan bokför.
Då nollas den felaktiga händelsen på det datumet du valde fel.

Skapa sedan ny med rätt datum.

Ha en trevlig dag! 

Väldigt bökigt. Hade samma problem nu när jag råkade bokföra fel datum på en löneutbetalning. Detta går heller ej att ångra/fixa med ett enkelt knapp-tryck. Känns otroligt meckigt att manuellt behöva skapa två nya verifikationer...