Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av Voec faktura till privatperson i Norge

Hej

Ska skicka en Faktura till privat person i Norge.

Är Voec registrerad och fått vårt Voec nummer.

Hur ska fakturan utformas - moms läggas på? konton som fakturan bokförs på?

Vilka konton ska användas inför redovisningen av Voec till norska skattemyndigheten i slutet av kvartalet.

Använder E-ekonomiprogramet.

 

mvh

Bo

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

Vid försäljning till Norge skall inte svensk moms debiteras, men i Voec systemet så ska du debitera Norsk moms och tull.

Någon bättre på detta får förklara hur du lägger konton för denna redovisning, och inbetalning till Norge men det får väl bli några lämpliga balanskonton till detta

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Bo! 

 

Från och med den 1:a April så gäller Nya momsregler vid försäljning av varor till Norge (VOEC) samt ny hantering när det gäller registrering i VOEC, via länken kommer du till vår nyhet som ger mer information om detta. 

 

Frågan är alltså vad du fakturerar för? Det finns flera olika regler som gäller beroende på vad försäljningen gäller. Vågar inte svara på frågan utan den informationen och jag rekommenderar egentligen en kontakt med din redovisningskonsult för att se till att allt går rätt och riktigt till från början.

Om du vill får du gärna dela med dig av ett eventuellt svar du får här, så blir kunskapsdelningen riktigt bra. Känns hanteringen i Visma eEkonomi oklar så kan jag självklart hjälpa dig med den bara vi har koll på vad/hur försäljningen ska bokföras. 🙂 

Ha en fin tisdag! 
/My
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack My.

Vår försäljning till privatpersoner gäller varor upp till 3000kr st. så då ska vi redovisa den Norska momsen 1 gång per kvartal i Voec systemet

Det som vi behöver är om jag utställer en Faktura till Norsk kund så ska den genera en Norsk moms som hamnar på ett 69 konto om jag förstått det rätt tills man betalat till Norsk skattemyndighet. En kostnad som ej ska ingå på svensk momsredovisning och som ej ska återbetalas.

Jag ska försöka få fram vilka konto som ska användas och hur/om momsen ska synas på fakturan eller om det bara ska ingå i bokföringen.