Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av en samlingsfaktura för Business Card - eEkonomi

Hej,

Jag har en fråga som avser hur jag på bästa sätt skall bokföra min samlingsfaktura för Business Card (från Handelsbanken).

Jag får fakturan en gång per månad och denna månadens faktura innehåller t ex tre olika poster; 2 st affärsluncher och 1 st årsavgift för kortet.

Jag kommer använda Business Card till bl a affärsluncher, inköp av resor och hotell men även inköp av kontorsartiklar så undrar jag hur jag skall bokföra för att kunna ha kontroll samtidigt som jag har spårbarhet. Jag vill ju inte enbart göra avstämningar hela dagarna, tex om jag skulle ha 10 st affärsluncher en månad + 5 st hotellkvitton blir det många verifikationer att gå igenom manuellt.

Mvh Henrik

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-03-07.

20 SVAR 20
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

När fakturan från banken kommer så kan du dela upp fakturabeloppet på olika konton beroende på vad fakturabeloppet avser. I programmet gör du detta när du registrerar leverantörsfakturan. Du anger först totalbeloppet, sedan delar du upp beloppet på en rad för varje konto som behöver användas.

Konton som kan bli aktuella att använda utifrån de utgifter du nämner är 6071, 6072 (representation, affärsluncher), 5830 (resekostnader) och 6110 (kontorsmaterial).

Detta skulle behöva en bättre rutin, idag är denna faktura på 2 sidor för mig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, låter som en bra rutin. Men hur gör man när beloppet redan dragits automatiskt av banken och jag dessutom har en automatisk filöverföring av leverantörsfakturor från Visma till HB? Med andra ord: Om jag lägger upp en samlingsfaktura från banken som en leverantörsfaktura i systemet så riskerar jag ju dubbelbetala alltsammans? Eller missförstår jag något här?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Hoppas du fick svar i din andra tråd som jag svarade i.

/Patrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per,

Tack för ditt svar. Det låter som en bra och enkel lösning på min fråga.

Mvh Henrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag har samma fråga men undrar också hur jag bokför momsen?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Moms på inköp bokförs normalt på konto 2641. I vissa fall kan även andra bli aktuella, till exempel vid inköp från annat EU-land och vid inköp av byggtjänster.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra kreditkortsfaktura.

Hej, jag undrar vilket debetkonto jag använder när jag bokför en kreditkortsfaktura? Eftersom att inköpen som gjorts på kortet är helt skilda och normalt inte skulle bokföras på samma konto. Tack för svar. /Hannah
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tror att du får svar på din fråga här. Har du följdfrågor får du gärna återkomma i denna tråden.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför jag faktura från Handelsbankens business card?.

Samlad faktura på många kvitton under en period.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra kortfaktura från banken.

Hej!

Jag har ett företagskort från Handelsbanken. Alla köp jag gör med kortet i tex december kommer på en faktura i början av januari och kring den 15de dras pengarna från mitt konto. Jag undrar hur detta ska bokföras?
Bokförs varje kvitto under sitt respektive datum eller bokförs alla under det datum som pengarna dras från kontot?
Har kontantmetoden om det nu spelar någon roll..

Tacksam för svar!
Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej , jag har samma problem  Hur löste du detta? Jag tror man kan bokföra köpen när de gör som en skuld? Siktas sedan mot handelsbankskortet

Hej Rappoptimering!

Se Pers svar längst upp så får du svar på din fråga 🙂
De flesta kommentarer i denna tråd är tidigare skapade trådar som har slagits ihop med just denna.

Ha en härlig dag!

/Sofia 
wepopop
MEDLEM

Önskar någon form av automatisering av det här. Väldigt omständigt för tillfället.

kan bara hålla med, automatisering kanske är svårt men en förenkling.

En förenkling är att man kunde ange (brutto)belopp och moms på samma konteringsrad

Ofta har man en massa kvitton som skall bokföras och alla har inte nettobelopp på kvittot.

Hej på er!

@wepopop - Hur tänker du att funktionen skulle se ut istället? Tänker du något liknande som Pacsac beskriver eller önskar du något ytterligare?

@pacsac - Jag förstår att det hade varit smidigt, om man kunde ange bruttobeloppet på fakturan. Jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning!

Ha det fint!

Moa

Hej en automatsik integrering med handelsbanken där varje enskilt köp kommer upp som en rad i bankavstämmningen hade nog varit det bästa. Använder kontantmetoden. Allternativt en möjlighet att själv skapa ett excel ark för alla beloppen som ska bokföras som man sedan kan importera till eekonomi. Så funkade det i e-conomic som jag hade innan vilket var mycket smidigare jämfört med hur det är nu

att få kortfakturan in med dom olika köpen som rader vore det bästa, sedan är det hur momsen skall registreras, lämpligen på samma rad som köpet.

Det går inte att använda det som kortautomaterna rapporterad som moms för den stämmer sällan

Logano
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Faktura från bank på inköp.

Hej

Jag har gjort 5st inköp med bankkort och nu fått en faktura som dras via Autogiro. Kvittona har jag scannat. Min fråga är - hur matchar jag ihop detta? Ska fakturan bokföras och bilderna kopplas mot den eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Logano,

Jag tror du hittar svar på din fråga i denna tråden om hur du matchar ihop detta. Vad gäller bildunderlagen så kan du som du säger koppla dessa mot fakturan. Har du några fortsatta funderingar kring detta så får du gärna återkomma i denna forumtråd.

Hälsningar,
Fanny