Hej,
Jag har en fråga som avser hur jag på bästa sätt skall bokföra min samlingsfaktura för Business Card (från Handelsbanken).
Jag får fakturan en gång per månad och denna månadens faktura innehåller t ex tre olika poster; 2 st affärsluncher och 1 st årsavgift för kortet.
Jag kommer använda Business Card till bl a affärsluncher, inköp av resor och hotell men även inköp av kontorsartiklar så undrar jag hur jag skall bokföra för att kunna ha kontroll samtidigt som jag har spårbarhet. Jag vill ju inte enbart göra avstämningar hela dagarna, tex om jag skulle ha 10 st affärsluncher en månad + 5 st hotellkvitton blir det många verifikationer att gå igenom manuellt.
Mvh Henrik
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-03-07.
kan bara hålla med, automatisering kanske är svårt men en förenkling.
En förenkling är att man kunde ange (brutto)belopp och moms på samma konteringsrad
Ofta har man en massa kvitton som skall bokföras och alla har inte nettobelopp på kvittot.
att få kortfakturan in med dom olika köpen som rader vore det bästa, sedan är det hur momsen skall registreras, lämpligen på samma rad som köpet.
Det går inte att använda det som kortautomaterna rapporterad som moms för den stämmer sällan
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.