Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sonja V
NY MEDLEM

Bokföring av faktura med polsk moms 23%

Jag ska på en översättarkonferens till Polen. Fick en faktura problemet är att på faktura står det polsk moms 23%.

Hur ska jag bokföra detta? Suma utan moms är 180EUR. Sedans står det 23% moms 41,40 EUR. Och hela beloppet är 221,40 EUR
4 SVAR 4
KjellP
CHAMPION

Som det är nu blir hela beloppet inklusive den polska momsen en kostnad för dig.

Du har två alternativ vid EU-handel.

1. Ange ditt VAT-nummer till företaget du handlar av, då får du en faktura utan moms som du betalar till företaget. Sedan i bokföringen gör du ett tillägg med en fiktiv svensk moms på 25% som du också drar av i momsredovisningen. K2615 och D2645.

2. Fortsätt som vanligt. Betala fakturorna för respektive land. Gå sedan in på Skatteverkets hemsida och registrera dig för återbetalning av utländsk moms. Begäran om återbetalning görs kalenderåret efter för varje berört land och måste vara på minst 50 Euro för att kunna genomföras. (Större belopp på minst 400 Euro kan begäras kvartalsvis).
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Vid köp inom EU, kan du handla momsfritt, om du uppger till säljaren ditt VAT-nummer.

Så du skulle kunna be om en ny faktura. Då får du en faktura (där ditt VAT-nummer finns med) utan moms och behöver bara betala 180EUR. Då får du själv beräkna en fiktiv in och utgående moms i bokföringen, som tar ut varandra, men som skatteverket är intressade av. (Konton t ex 2645, 2614, 4535, 2440).

I det här fallet med den faktura du fått, så skall ej momsen reovisas, men hela totalbeloppet är avdragsgillt. Dvs 221,40 EUR (fast i svenska kronor förstås) är din kostnad för köpet. Moms noll kronor.
Sonja V
NY MEDLEM

De fick mitt VAT nummer och det finns på fakturan, men de skrev att konferensen håller rum i Polen, därför de har lagt till polsk moms.  
Sonja V
NY MEDLEM

Tack för svar! Nu vet jag kanske hur ska jag göra. 🙂