Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av förbetalning + utgifter - eEkonomi

Vi har precis startat en idéel förening som kommer syssla med eSport, och vi kommer första helgen i mars ha ett träningsläger.

Det kommer vara 10 personer på plats, och det kommer kosta 1500 kronor per person.
Vi har just nu tagit in en förskottsbetalning på 500 kr per person (som blev insatta på mitt konto innan vi hade startat föreningen).

2 dagar innan bootcampet så kommer vi få in resterande pengar (alltså 1000 kr till per person).
Hur ska jag "bokföra" in dessa i eEkonomi?

För det andra :
Vi kommer betala de utgifter som finns under helgen med vårt föreningskort vi har fått via banken (hotell , lokal , mat etc). Hur bokför jag dessa på rätt sätt?

Tack på förhand!
1 SVAR 1
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

 
 

Du kan bokföra resterande insättningar samt de utgifter ni har under helgen under

Kassa och bankhändelser. Här lägger du in bankhändelserna som avser insättningarna. Antingen lägger du in varje händelse manuellt genom knappen Ny bankhändelse. Men du kan också välja alternativet
Klistra in kontoutdrag. I vår skrivna hjälp kan du se bankerna du kan har en aktiv bankkoppling till och hur detta fungerar.
 

När du lagt in händelserna ska de bokföras! Det gör du genom att klicka på knappen Matcha på respektive bankhändelse. Du får du upp ett par alternativ att matcha mot. Har ni skapat och skickar fakturor till deltagarna kan du använda alternativet Inbetalning från kundfaktura. Har ni inte fakturerat kunderna väljer du istället Övrig insättning. I nästa steg ska du välja inkomsttyp och här väljer du Egen kontering. Då får du själv välja vilket konto du vill bokföra mot. Jag antar att försäljningen är momsfri och rekommenderar att du skapar ett eget konto i 3xxx-klassen som du döper till ex. Träningsläger. Detta gör du under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto. 

 

Du gör som sagt likadant för utgifterna, lägger till dom under Kassa och bankhändelser. 

Utbetalningarna kan du bokföra genom att klicka på Matcha. Eftersom ni betalar med kort rekommenderar jag att du väljer bokföringshändelse Inköp mot kvitto. Hittar du ingen inköpstyp som matchar väljer du Egen kontering och väljer själv vilket konto du vill boka mot. Kolla under Inställningar - Kontoplan om du hittar passande kostnadskonton, dessa finns i kontoklass 4xxx-8xxx. Hittar du inget som passar kan du skapa ett eget via Nytt konto.

 

Ha det fint!

/Moa