Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av försäljning/inköp av tjänster - Visma eEkonomi

Hej!
Jag har bara haft Visma eEkonomi ett tag och har tidigare inte behövt göra valet på vilka konton mina bokföringsposter ska hamna och känner mig därför rätt vilsen. Har försökt leta reda på rätt information men inte hittat det som berör min fråga.

Jag har ett företag där jag säljer annonsplatser på min hemsida. Jag tänker att det jag säljer kanske egentligen är en tjänst eftersom jag inte kan "lagerföra" mina annonsplatser liksom man pratar om vid försäljning av varor. Om jag ska bokföra en inbetalning från en kund som hyrt annonsplats i en månad t.ex., vilket konto bokför jag detta på?

Samma fråga gäller mina utgifter som innefattar betalning av domän, webserver och betalning till ett företag för den allmänna driften och underhållet av hemsidan. Dessa tolkar jag också som tjänster, vilket konto bokförs de på?

Mvh Företagsekonomianalfabeten
2 SVAR 2
KenArd
CHAMPION

Hej Josefin,
I framtiden hoppas jag att det bara finns två knappar i eEkonomi: Bokför och skriv ut och dom ska själv fatta vad jag vill;)

Men åter till din fråga, tycker du tänker helt rätt när du tänker tjänster. Konto - 3041.

När det gäller kostnader som du beskriver skulle jag boka dom mot 6215 - Internet.

Det finns säkert alternativ men det gör det i sminkskåpet också;)

Mvh

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen Kenneth! 🙂 Och ja, den framtiden låter idyllisk! 😉